Spartling af gipsvæg og loft.

Hej med jer

Jeg ved man kan anvende forskellige spartelmasser til spartling af loft og væg, opbygget af gipsplader. Der skal afsluttes med en glasfilt så kravet er en temmelig flot spartling uden buler osv.

Men hvilken spartelmasse kan anvendes og hvormeget skal man beregen / kvm gipsplade ?? Der er tale om skunkvæge, lofter, skråvæge og almindelige lodrette væge. Væg og lofter er opbygget i 120x240 cm gipsplader.

Nogen erfaringer for hvad der er godt at arbejde med og hvor meget der skal bruges ??

Jeg overvejer lidt at få en til at lave spartel arbejdet og evt opsætningen at glasfileten. Men for at kunne sammenligne er det jo også rart at kunne lave et kvalificeret gæt på hvor store omkostninger der vil være ved at gøre det selv.

Venligst Njord 8)

MVH Njord
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Njord

Jeg har prøvet både bostik letsandspartel og en fra Flugger, nr nihundredeetellerandet, begge var gode, husker ikke nogen væsentlig forskel. Sælges i 10 liter spande, egentlig bruges der ikke så meget men et forbrug pr kvm har jeg ikke udregnet.
Spartel i øvrigt endeligt ikke for meget på, det er et træls arbejde at slibe af igen, spartel hellere flere gange.
I øvrigt sælger bl.a. silvan et uvurderligt godt instrument til slibning, det er en plade til montering af sandpapir som kobles på en stang.

mvh Anders
Hej Anders

Jeg kender godt den kardanhængslede slibe plade, den er uundværlig til fladerne.
Nu er det jo et ret nyt hus jeg bor i og underetagen er spartlet osv. af en proffer. Men jeg mener at huske at der stod temmelig mange spande efter spartlingen af loftet og indervægene der er lavet af porebeton blokke.

Jeg har hørt et eller andet om at det ofte næsten ikke kunne betale sig selv at spertle osv fordi profferne køber spartel osv så meget billigere.. og med en orange maler vil det jo være dejligt ikke selv at skulle spartle og slibe. Det er garanteret et spørgsmål om noget håndelag der gør om det bliver plant eller om der skal spartles mange gange inden det er OK..

Hvis vi lville have savsmuldstapet på vægen var opgaven jo langt lettere men vi har nu valgt at ville have denne plane flade med den ret fine struktur det giver af anvende glasfilten. Så derfor overvejer jeg jo også om der er andre dele af opgaven hvor min tid gør mere gavn !

Venligts Njord.

MVH Njord
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har med fint resultat brugt grov sandspartel fra Hjemog fix. Mine skunke og skråvægge fik glat væv, efter 3 gange spartel og slibe.
Den koster ca 100,- for 10 l, så det er jo ikke meget.

klassikeren
Hej Njord,

Sidste år satte jeg gipsplader op i vort soverværelse (20 m2). Der er to vægge med skunk og to alm. lodrette vægge.

Til alle væggene samt brugte jeg omkring 2x10 l. Alle samlinger spartlede jeg 3 gange og resultatet blev ganske flot, men ikke perfekt.
Jeg brugte den alm. fine sandspartel fra Bostik (Orange låg).

Og du har helt ret - det er ganske tidskrævende, selvom jeg brugte excentersliber til alt slibearbejdet.



venligst
Morten

Lund

\"Once I thought I was wrong, but I was mistaken...\"
Svære overvejelser Njord! Selv LDS´ere har kun 24 timer i døgnet.
Det afhænger jo af om den orange maler gør det godt nok.
Jeg har netop hjuplet min storebror med et lignende projekt, der var håndværkere på noget af det, og hvis man skulle give deres arbejde karakter kunne det ikke strække til mere end 7 på en 13-skala.
Jo, spartlearbejde og slibning er træls, men utroligt vigtigt for det endelige resultat. Især slibningen trækker tænder ud. Det er min erfaring, at hvis man spartler tyndt flere gange og bruger ovennævnte redskab "giraffen" så er det ikke så slemt.
Personlig ville jeg foretrække glasfilt, det giver en stærk overflade og er pænt.
10 kg bostik let sandspartel koster da ikke så meget, sidst jeg så det var prisen vist 120kr. Et vildt gæt som kun bygger opå fornemmelser er at en 10kg spand rækker til 20-30kvm gipsplade.
Go´arbejdslyst

mvh
Anders
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej igen

Uden at kaste vrag på andres gode erfaringer, il jeg alligevel nævne at der er stor forskel på spatelmasser, flüggers er lidt dyrere men betydeligt nemmere at arbejde med, især den trælse slibning går nemmere og en excentersliber eller rystepudser som støver hele huset til er unødvendig.
Hvad bruger Orla?

mvh Anders
Jeg har lige fået et svar fra Danogips der kommer med denne melding:

Gipsbaseret spartelmasse:

Danogips grund ca. 0,2 kg. pr. m2 vægflade
Danogips finish ca. 0,2 kg. pr. m2 vægflade

Så det svarer jo vist meget godt til de mængder der er erfaringer for her på siden.

Men netop at der er forskel på hvad der er let at arbejde med betyder jo også rigtig meget, så fortæl gerne om diner erfaringe gode som dårligere !

Venligst Njord 8)

MVH Njord
Hej

Der er uhyggelig stor forskel på sandspartelmasser.
Hvis du kun skal pletspartle, så kan du godt bruge de billige, med meget marmor, men du skal regne med at den er kropumulig og fuldspartle med. Den hedder i daglig tale H, for håndspartelmasse.
Vælg i stedet en letsandspartelmasse, med en vægtfylde på ca. 10 kg. for 10 liter, og jeg kan klart anbefale produkter fra Dalapro, de er utrolig nemme og arbejde med, specielt den der hedder medium.
Rækkeevnen er meget simpel, formlen lyder:
1m2 pr. liter. ved 1 mm lagtykkelse.

Colormann
Hej
Hvis Gipspladerne er sat op på et afrettet underlag, så gipspladeoverfladen er jævn, gør vi følgende, med meget fint resultat: :wink:
Samlinger spartles 2-3 gange + skruerhuller + hjørner m.m.
Vi bruger 3 forskellige bredde gode bløde metalspartler.
(Gør det selv har lov til at købe det bedste værktøj).
Mellemslibningen er ikke svært, når man bare bruger den brede spartel
over samlingerne.
En fin spartelmasse ikke for tyk og ikke for tynd.
Køb den hos malemesteren, han er ikke dyrere, måske billigere en farvehandleren/jem og fix. da han ofte køber store partier hjem.
Vi spartler ikke hele fladen, men påklæber en helt fin tynd glasfilt, som også malemesteren har.
Derefter bliver det hele malet, med topresultat.

sådan gør vi
God arbejdslyst. biggrin biggrin

Med venlig hilsen

Søren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også