Hvilken type plade til værktøj hylder mv

HEJ

Jeg er i tvivl om hvilken type træplade jeg skal anvende og hvor tyk den skal være

Til min kommende værktøjstavle udover at hænge værktøj på pladen skal der monteres et par hylder 

Venligst kom med et par anbefalinger

Mvh

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville nok bruge 12mm krydsfiner. Skal der hylder op kan du jo bore igennem og så sætte rawlplugs i. Køb så 2 længder i søm. f.eks.40mm og 100mm  De små bankes i til at hænge det op på som har et hul at hænge i. De lange bruges til at lave ophæng for koben, rørtænger og evt. hamre. Dette er kun et forslag, der er jo hundrede andre måder. 

På arbejde har jeg en plade med firkantede huller i og tilsvarende kroge. Det synes jeg ikke fungerer godt. Hjemme har jeg en tynd masonite med huller i. (noget lign. akustik plader). Den sidder på en gasbeton væg og ophængssøm går så ind i væggen. Det har da fungeret siden 1983, men dur ikke hvis det er murstensvæg. . 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik

Tak for fremragende tips. Havde ikke lige forestillet mig at banke eller skrue gennem pladen og videre ind u væggen men så holder d også skal  dog lige forstå det med hylderne. Ville du montere dem på pladen inden eller hvordan og ville du bare skrue pladen direkte ind i gasbetonen uden rawplugs ?

Mange tak

Du skruer pladen fast med skruer og rawlplugs. Jeg ville bruge 8mm plugs og et 7mm bor, hvis det gasbeton. Hylderne kan du skrue fast på hyldeknægte, som du skruer fast på din krydsfiner.


fase

Tak for tip jeg vil straks gå igang 😊

Nå har konstateret at væggen er ujævn og pladerne derved ikke kan monteres plant mod væggen tænkte på at montere panel i form af et bræt i top og bund af pladen eller hvad kan i anbefale

Derudover er gasbetonen porøs som bare pokker 

Pft

Annonce

Ujævn betyder intet, hvis ikke det er 20-30 mm høje knotter. Naturligvis er gasbeton porøs, det er derfor Fabrin anbefaler 7 mm bor og 8 mm rawlplugs. Desuden er det en fordel med lidt tykke skruer  f.eks. 5 x 50 mm 

Du kan forbore 8 mm huller i pladen, og så bruge 7 mm murbor ind igennem dette hul. Så er der ikke så meget opmålearbejde. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Så er det fikset. Boret nogle grimme huller og monteret 8mm rawlplugger. Hertil tilsat nogle store skruer og det har bevirket pladerne sidder fuldstændig som de skal.



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis