Ville I give beklædningsplader (krydsfiner), olie-behandling inden maling?

Er igang med et hønsehus projekt, og selve "huset" bliver beklædt med almindelig krydsfiner, der ingen behandling har fået. Ville det være en god idé at give det lidt olie, inden jeg smasker maling på? Og i så fald, hvilken olie? :) 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

nu kunne jeg aldrig finde på at give olie inden maling, men derimod give den en gang grunder...... grunderens opgave er at beskytte mod råd og svamp, mens malingens opgave er at fungere som "solcreme" for træet så det ikke nedbrydes af solens stråler 

udendørs træ grunder jeg altid.... olie NEJ

Man skal altid forberede sit træ til den malings type der tænkes anvendt. Så ALTID læs hvad der står på malingen. Måske hedder det grundingsolie, måske hedder det noget andet, men det skal kunne spille sammen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
mfrost skrev den 03-07-2017 07:06:54

nu kunne jeg aldrig finde på at give olie inden maling, men derimod give den en gang grunder...... grunderens opgave er at beskytte mod råd og svamp, mens malingens opgave er at fungere som "solcreme" for træet så det ikke nedbrydes af solens stråler 

udendørs træ grunder jeg altid.... olie NEJ 

Grunder, gundolie, grundningsolie, olie, kartoffel/kartoffel i mit hoved ;-) Men jeg skaffer en spand af det grunder og smøre et fedt lag på Tak for svar begge to! 

 

På finer-produkter der indeholder lim er det sværere for malingen at trænge ind og binde ordentligt, især de vandbaserede. Så det er kun god fornuft i at give det en olie-baseret grunder inden maling. Bare lad være med at male i fuld sol og sørg for at træet er så tørt som det kan blive inden du går i gang.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hvis du f.eks kigger på GORI 22 oliebasis eller GORI 11 vandbasis, står der at de ikke er egnet til  X-finer, så det er der vel en grund😊Til. I øvrigt er din finer vel vandfast, for ellers må du nok tage hønsehuset ind når det regner.


"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"
Annonce
El-mek67 skrev den 03-07-2017 14:18:49

Hvis du f.eks kigger på GORI 22 oliebasis eller GORI 11 vandbasis, står der at de ikke er egnet til  X-finer, så det er der vel en grund😊Til. I øvrigt er din finer vel vandfast, for ellers må du nok tage hønsehuset ind når det regner.

 Jeg har skaffet mig dem der hedder "Husky tagkrydsfiner" og de skulle gerne være vandfaste. Eller er jeg mon blevet misvejledt? Den lim der er brugt i pladerne er ihvertfald vandfast.

Jeg fik fortalt engang at man ikke skulle bruge oliegrunder, da den ødelægger den vandfaste lim, men om det har hold i virkeligheden ved jeg ikke.

Jeg satte ny krydsfiner sporplader,  på min garageport for nogle år siden, den fik kun et par lag Gori 100, og den ser stadig fin ud.


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også