Messing fittings før jernrør = galvaniseret tærring???

Hej

Er i gang med at renovere badeværelse og er stødt på et spørgsmål jeg ikke synes at kunne finde et entydigt svar på

Skal have flyttet håndvasken så har lavet nye føringsveje vha 15 mm pexeør og messing fittings. Se evt. Billedet. Jeg har brugt Frese messing rørsamlere der hvor jeg går fra galvaniseret jernrør til pex. Det har jeg læst mig til er OK. 

Mit spørgsmål er så om det er et problem der hvor jeg går fra pex via identisk messing rørsamler tilbage til de jernrør som forsyner vandhane i bryggers. Det der er øverst på billedet. Vil det give galvaniseret tærring på sigt?

Kan forstå at kobber til jern er absolut no-go når det gælder brugsvand. Men har svært ved at blive klog på om det også gælder messing. Nogen steder står der det er ok ( noget med der er zink i, som fungere som en slags ionfælde) og andre steder frarådes det ( fordi der er kobber i messing)

Det skal siges at der er masser af forskellig gamle messingfittings, tappesteder, lukkehaner m.m. i forbindelse med brugsvandsinstallationen mit "teknikrum" som jo er før se galv. Rør sim løber rundt i huset.

Skal jeg skifte de sidste rør ud til bryggers til pex ellers skal det nok holde?


VH Morten

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Rent kemisk/fysisk vil jeg ikke gøre mig klog på det, men igennem de sidste mange år er hovedhanen på vandledningen lavet i messing, og alle vandrørene var i galvaniseret jern, uden at det har givet anledning til større problemer.

Det er forhåbentligt ikke en skjult samling, som du er i færd med at lave!


Jeg vil ikke have betænkeligheder ved at bruge messing i installation før jernrør. Som du selv skriver er det i forvejen masser af messingventiler i installationen i forvejen.

Jeg kan nu nu ikke se nogen jernrør i din installation - er det dem som kommer op nedefra? 

Du har vel ikke tænkt dig at skjule den installation som vi kan se på dit billede - det er no-go.


Søren O

Jern rør både under og over pex rør installationerne. Dem jeg har skåret af er pænt rustne indveniigt men masser af godstykkelse tilbage i dem.

Og nej, jeg har tænkt mig at lave en kasse af krydsfiner eller OSB, som der bliver isoleret og støbt omkring. Så får jeg lavet en ramme af rustfrit stål som skal monteres oven på, som en gulvflise så skal ligge i. Den kan så tages væk for inspektion og/eller udskiftning af fittings. Det er ikke i vådzone, så tænker det går selvom hele gulvet i et baderum normalt skal vådrumssikres Dem i væggen bliver tilgængelig fra den anden side (bryggers)

Har du brugt skæreringefittings til samenkobling med dine jernrør? (altså undladt at skære gevind på dine jernrør?)


Søren O

Så lærte jeg også noget i dag. Jeg anede ikke at der fandtes den type reparationsmuffer. 

Jeg er nu ikke vild med din installation, du har på det lille område 25-30 samlinger, så det er noget der skal være god adgang til.


Søren O

Ved godt det ikke er helt optimalt, men den eneste måde jeg kunne lave det på, med mindre jeg brød gulvet til krybekælderen op, som består af et 15 cm jernarmeret betondæk. Og det havde jeg ikke lige lyst til. 

Men laver selvfølgelig inspektions lemme til alle samlinger, så de kan efterses og evt. Skiftes.

Morten, du kan da ikke i fuld alvor mene, at du vil lave din installation som vist på billedet. Uanset om du laver det, så der kan tages en flise op for inspektion og reparation, så ligner det noget, der ikke burde være lavet sådan (en lettere omskrivning af fusk). Dine samlinger i muren er også ulovlige, hug dog de galvaniserede rør fri og erstat dem med PEX.


fase

den samling der er i væggen hvordan bliver den skjult, den må ikke mures, der kunne du ligså godt have brugt jern rør frem til hvor pex forgrener sig


Med alle de fine billeder der bliver vist her på lds er det utroligt hvor meget sjusk/fusk der laves i de små hjem rundt omkring,

Kan ikke se hvordan jeg skal få fære samlinger under gulv? Skal jo have flyttet tappestedet til vores nye vask, og samtidig bevare installationen ud til bryggers. Som tidligere skrevet er alternativet at banke hele gulvet op for at komme ud til "hovedinstallationen" og trække dem derfra, og det har jeg altså vurderet for omstændigt, da det er en 15 sm jernarmeret betonplade. 

Er med på at jeg nok burde fører dem i væggen helt igennem med PEX, men vil jo stadig få en bøjning/samling der hvor de skal ud til tapested i brygger, så skal vel alligevel have lavet inspektion til dem?

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis