Messing fittings før jernrør = galvaniseret tærring???

Hej

Er i gang med at renovere badeværelse og er stødt på et spørgsmål jeg ikke synes at kunne finde et entydigt svar på

Skal have flyttet håndvasken så har lavet nye føringsveje vha 15 mm pexeør og messing fittings. Se evt. Billedet. Jeg har brugt Frese messing rørsamlere der hvor jeg går fra galvaniseret jernrør til pex. Det har jeg læst mig til er OK. 

Mit spørgsmål er så om det er et problem der hvor jeg går fra pex via identisk messing rørsamler tilbage til de jernrør som forsyner vandhane i bryggers. Det der er øverst på billedet. Vil det give galvaniseret tærring på sigt?

Kan forstå at kobber til jern er absolut no-go når det gælder brugsvand. Men har svært ved at blive klog på om det også gælder messing. Nogen steder står der det er ok ( noget med der er zink i, som fungere som en slags ionfælde) og andre steder frarådes det ( fordi der er kobber i messing)

Det skal siges at der er masser af forskellig gamle messingfittings, tappesteder, lukkehaner m.m. i forbindelse med brugsvandsinstallationen mit "teknikrum" som jo er før se galv. Rør sim løber rundt i huset.

Skal jeg skifte de sidste rør ud til bryggers til pex ellers skal det nok holde?


VH Morten

Hej Er i gang med at renovere badeværelse og er... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal lave det rør i rør, og trække ud til hvert forbrugssted og afslutter i en dåse, du trækker så fra et manifold, et centralt sted, hvortil der er adgang.


Vi prøver igen, i morgen --

Måske du skulle ringe efter en vvs'er i stedet.

 Du må ikke selv rode med det og du er ved at lave noget der kan gå rigtig galt. 


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Ja ja, det er jo nemt nok bare at hakke på andre. Jeg ville nu heller ikke bryde alle gamle rør installationer ud af et ældre hus for den smule der er vist der og hvis det havde været en forsikrings-sag er jeg i tvivl om hvor meget forsikringen ville gå med til at skifte. ( jeg har heldigvis ikke været i en situation hvor forsikringen skulle dække noget sådant men jeg synes de sidder tungt på pengene når man har brug for dem)

Man kunne måske sige at istedet for den vinkel der sidder på det vandrette stykke så kunne T-stykket have gået direkte på der.

Mht dit spørgsmål så er det vistnok kun med kobberrør der er fare for galvanisk tæring.

Torben. Nu er det jo ikke noget med at hakke på folk, men der er altså nogen regler for hvad man selv må rode med og hvordan tingene skal udføres. 

Hvad tror du forsikringen siger hvis der sker en  vandskade.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis