Samledåse uden på indmuringsdåse

Hej.

Jeg er ved at rydde op i min el-installation og er nu kommet til min garage hvori der er forfundet lidt ulovlig installation (var også påpeget i elrapporten)

Jeg har en grøn indmuringsdåse i væggen med jord, nul og 3 faser som bare er forlænget med samme farve ledning til 2 afbrydere som styre to loft lamper i garagen - uden afblænding eller lignende. Dette er selvfølgelig ikke optimalt.

Jeg vil gerne have flyttet kontakten til lyset - men har ikke tænkt mig at skulle tage indmuringsdåsen ud eller fræse i væggen.

Mit spørgsmål er så om jeg må påsætte en samledåse oven på indmuringsdåsen i væggen og herfra forlænge installation til 2 forfradåser i den kommende nye gipsvæg med eget 5 leder kabel? Altså fra Indmuringsdåse uden i hvid samledåse og så videre med kabel til forfradåsen i væggen.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det må nok kunne lade sig gøre med f.eks. en JAUS dåse. Den har tilgangs huller i bunden. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Man må ikke ændre på godkendt materiel, Men jeg gik lige ind på hylden for at kigge på membran dåser. Den der hedder el.nr. 08 21 100 244 eller type U9TM . M2,5 mm2 Har også 2 huller i bunden. Fordelen vedJaus er at der er indbygge klemmer, så det kan komme til at se ordentlig ud.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du kan godt gøre som du beskriver. Det vil dog ikke være helt korrekt, da du ikke vil kunne får de kabler/ledninger der er i din indmurings dåse ført med ud i den nye membrandåse korrekt. 

Men når du ikke ønsker at skulle lave om i den faste installation, ville jeg også vælge den løsning i dit tilfælde. Det kan sagtens lade sig gøre, og det udgør ingen fare. Det er blot reglerne der er meget firkantede i el verdenen. 

Men smid da lige et par billeder op, evt med nogle blyants streger på så vi kan se hvad du skal lave. Det kan være der er nogen der kan komme med et par råd/ideer som du ikke selv har tænkt på.  

En anden mulighed kunne være at hugge lidt i muren under den grønne dåse. Så kunne der komme et kabel direkte ud den vej, og det hele kan samles inde i den grønne dåse. Der kan så efterfølgende monteres blindlåg. Der er dog ikke meget plads, da blindlåget har nogle "tårne" der fylder noget i begge sider.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svar alle. Jeg tog den rigtige og lovlige metode. Jeg fjernede den nuværende 1m indmuringsdåse - bankede ud under dette hul og satte så en ny 2,5 m indmuringsdåse i. Så lod jeg et tom rillerør komme ind i siden af 1,5m dåsen og videre ud i min forfradåse i min gipsvæg. Så har jeg også lidt mere plads at samle tingene i da jeg skal bruge 2 x afbryder med korrespondance og en stikkontakt. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis