Tilpasning af fejelister?

Hej


Jeg har opsat nye dørkarme i huset og jeg har brug for lidt råd mht fejelisterne mellem gulvet og bundstykket.


- Der er lidt niveauforskel på gulvene, så nogle af karmene kan kun klare en fejeliste på 4 og 7 mm i højden.

Vil løsningen der være at købe en liste der er 10mm (kan ikke finde mindre) og så høvle/slibe af, så den passer i højden? Og derefter give den en klar lak, så den matcher bøge bundstykket i Swedoor karmen?


- Gulvet er lidt skævt hist og pist, vil i gå efter det højeste mål og så slibe resten til og slutte af med klar lak, ligesom ovenfor? Eller gå efter det laveste mål og så lade der være lidt luft fra liste til bundstykke i den ene side?


- Mht. montering overvejer jeg en slags montagelim der kan give sig lidt i forhold til træet. Specielt da nogle af listerne kun er 4mm, med fare for at dykkere vil splitte listen ad.

Er det go eller no go?


Håber meget at høre om jeres råd og erfaringer, da jeg gerne vil gøre det "mest korrekt" 😄

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Emten bør du lime fejelister fast eller brug blot en elastiks fuge, du kan ikke sømme uden den revner når du er nede på 4 mm

Nogen tømrere eller andre med erfaring der kan svare på mine spørgsmål vedrørende tilpasning af fejelister? 😊

Behøver det at være en original fejeliste, som du vil tilpasse? Når du nu har et problem, som gør at  du ikke kan anvende dem, som de originalt ser ud, skulle du  måske tænke i helt andre baner. Man kan jo godt få tyndere lister i rektangulær form, og så evt. tilpasse dem på en eller anden måde, så det ser rimeligt ud. Problemet kan så måske blive, at du kun kan få listerne i fyrretræ, men igen så er det jo også lyst træ, som evt. kan blive lidt mørkere i retning af bøg, hvis den får en lak, som ikke er transparent. Det skal nok være noget terpentinbaseret. Hvis jeg har tynde lister, som skal sømmes, så borer jeg hul først, således at dykkeren (rund) næsten selv kan falde gennem hullet, så det stort set kun er hovedet som holder listen fast. Så plejer den ikke at revne, og det holder fint.


Kurt B. Andersen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis