Koble varmvandsbeholder til 230v

Har koblet min varmvands beholder fra da der er lavet nye el installationer og den skal nu sættes til igen. Det er en metro som både kan køre 230 og 400v min plan var dog 230v. Problemet er at der kommer 4 ledninger fra den en sort, brun, blå og en gulgrøn(jord) Hvis jeg har har et alm 230v stik med jord i hvilke ledninger skal jeg så bruge?

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Din  beskrivelse af ledningsfarver hjælper ikke ret meget udover at den gul/grønne er jord. Han du ikke sætte et billede af tilslutningen ind og/eller et type nummer og fabrikat af beholderen. Hvis du har en mulighed for at slutte den til 400 V, er det en fordel, fordi ved 230 V tager det 3 gange så lang tid at varme vandet op som ved 400 V.


fase

En bekendt som er elektriker har lavet dette, men han var ikke helt ved sig selv da han var her så tror der er en fejl ved det da den ikke varmer. Jeg vil jo mene at den sorte ledning også skal kobles til. Finder lige model nummer på den

Kan det her bruges?

Hamderkim skrev den 28-06-2017 14:50:46

En bekendt som er elektriker har lavet dette, men han var ikke helt ved sig selv da han var her så tror der er en fejl ved det da den ikke varmer. Jeg vil jo mene at den sorte ledning også skal kobles til. Finder lige model nummer på den

 Håber ikke det er en elektriker, der har lavet installationen. Både til og afgangsiden er forbundet forkert og på tilgangssiden er kappen på kablet ikke ført ind i afbryderen. Klemmerne på afbryderen er fra venstre: Nul/lyseblå, brun,den næste er  gulgrøn/jord og dernæst som de to sidste faser grå og sort. På afgangssiden mangler du at forbinde den sorte. Det er et rent gæt fra min side, at det er fasen til vandvarmeren. Et billede af tilslutningen i beholderen ville være fint. du bliver nok nødt til at skifte tilgangskablet ud eller flytte afbryderen 5 cm. opad så tilgangskablet kan nå istedet for det fusk, der er lavet. Hvorfor ikke slutte vandvarmeren til 400V når du nu har ført 3 faser nul og jord frem.




fase

Okay så på afgangs siden skal jeg bare tilkoble den sorte ledning og foroven skal jeg koble ledningerne til i den rækkefølge som du beskriver?  Ved ikke om det her billede kan bruges? 

Annonce

Vil gerne have den koblet til 400v og er det ikke det jeg gør ved at sætte dem til som du beskriver? Tilgangs kablet er allerede koblet til et 400v stik i den anden ende så det er intet problem.

Din metro varmtvandsbeholder er forsynet med et varmelegeme der uden ændring kan køre med enten 230 V eller 400 V. Ved 230 volt kobles blå og brun til varmelegemet og den gul/grønne til stel. Når du har muligheden, skal du absolut vælge 400 Volt. Så skal du bruge den brune og den sorte til varmelegemet, og den gul/grønne til stel. Du skal selvfølgelig have dækslet i bunden af beholderen af, så du kan se hvilke ledninger der er forbundet. Du bliver også nødt til at kontrollere om ledningerne i din afbryder er tilsluttet rigtigt.


Søren O

Det ser ud til at der er brugt brun og sort som tilslutning til varmelegemet, så du kobler den sorte til på afgangen, så burde det virke.


fase

Okay, dvs at jeg ikke skal ændre på rækkefølgen af de ledninger der kommer ind for oven? Men blot koble den sorte ledning til i bunden?

Du har vel ikke et stik skruet direkte på et "stift" installationskabel ? Skal din varmtvandsbeholder tilkobles via et stik, så skift da installationskablet ud med blødt kabel og undgå afbryder midt på. Din varmtvandsbeholder skal blot tilsluttes 2 faser og jord.


Søren O
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis