Finish på lakeret spisebord

Hej handy-folk

Jeg har kastet mig ud i at lakere vores spisebord, som vist er bøg eller eg. Jeg sleb det ned med en excentersliber og har nu lakeret for tredje (og sidste!) gang, hvor jeg har slebet med let hånd mellem hver omgang lak. Den sidste gang gav jeg det et lidt tykkere lag lak, fordi jeg tænkte at så holdt det sikkert endnu bedre til kødsovs o.lign.

Problemet er at nu vil skidtet ikke tørre ordentligt (efter tre dage med åbne vinduer dag og nat) og overfladen er temmelig ujævn. Kan man mon polore det pænt og glat (det er matlak, så det er ikke fordi vi er gået efter et skinnende look) eller hvad gør man lige?  

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til   

Har de tidligere lag været hærdet igennem inden du sleb og påførte det næste lag?
Mange tror fejlagtigt at en tør overflade er ensbetydende med en gennem hærdet overflade. Lak (og visse malinger) har meget lang hærdetid.
Det er nemt at teste om lakken er hærdet, for hvis du kan lave et mærke med en negl så er den ikke hærdet igennem, og den skal have mere tid.
Du kan ikke polere dig ud af en bulet overflade, det kræver slibning (og først når lakken er hærdet). Lak er bedre i mange tynde lag end i "spring over hvor gæret er lavest" med tykke lag.

Det er faren ved alle de udsendelser der viser at man lige kan male en reol og tage den i brug den næste dag, fordi de laver en "make over" på 2 døgn.......Dybt urealistisk... eller som de siger i TV køkkenet: "Vi har snydt lidt, og lavet en på forhånd"    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hej Henrik. Tak for svar. Nej, det har nok ikke været hærdet, men bare tørt - til vores forsvar har vi bare fulgt vejledningen på bøtten... Grrrr....

OK. Jeg ved nu ikke om den ligefrem er bulet. Den er bare ikke lige så glat og pæn som jeg havde håbet. Kan det slet ikke hjælpe noget at polere lidt? Og hvad skal man i så fald polere med? 

Nej, det kan ikke hjælpe at polere sig ud af det. Højglas er højglas. Du skal slibe (korn 400-600 vådt) og så lægger du bare et meget tyndt lag ovenpå. 

Mit køkkenbordplade fik 6 omgange Tonkin. Jeg er tilfreds, men har set bedre 

Flere tynde er bedre end 1 gang tyk. 





 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også