Valg af overligger til ny døråbning

Jeg er lidt itvivl om valget af overligger til mit kommende projekt, hvor jeg vil lave et hul i væggen mellem hobbyrum og garage, så jeg ikke behøver at skulle ud for at komme fra det ene til det andet rum.

Væggen er 10cm tyk, af gasbeton, og jeg er ikke sikker på om den er bærende men spærrerne hviler i et eller andet omfang på væggen.

Min tanke går på at lave en døråbning på ca 70x200 så tilsvarer det, den anden dør i rummet.

Min indledende tanke gik på at købe en h+h overligger i gasbeton på 19x10x117, hvilket passer fint med at jeg kan erstatte de øverste blokke, men tænker lidt det måske er lidt "overkill". Herefter overvejede jeg på om jeg kunne "nøjes" med en limtræsbjælke på 10x16x100.

Jeg har vedhæftet et par billeder, hvad tænker i jeg skal fortsætte med?


3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ville jeg nok lave uden at gøre noget som helst ved overligger. De gitterspær er selvbærende og muren er kun fastgjort til væggen for at holde denne. Men noget helt andet er at du nok ikke må lave sådan en dør uden at tænke på brandfare.. Der skal være en større brand drøjde ud til garage end imellem almindelige rum. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak, havde ikke lige tænkt over det med brandfarer.. men da det deler samme loft og tag, og intet der stopper branden der, så tænker jeg ikke der er meget forsinkelse på, hvis det skulle opstå en brand i garagen.. ?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis