Skorstenskerne

Hejsa,

Jeg har lige et hurtigt spørgsmål. Vi har fået installeret en brændeovn i vores hjem og har haft skorstensfejeren herude til syn og tilmelding. Jeg var på arbejde, da han kom, så det var kun min kone der var hjemme. Skorstensfejeren havde en bemærkning/fejl, som vi lige skulle rette op på, og da jeg ikke var hjemme på tidspunktet var det hele jo overladt til min kone, så hun prøvede at forstå så meget som muligt af det.

Vi er blevet bedt om at "mure mellem kernen og murebøsningen". Jeg skal lige høre angående kernen. Inde i vores skorsten er der et langt rundt rør - er det dette, der kaldes "kerne" eller er jeg helt galt på den?

På forhånd tak.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det er kernen, de indvendige rør i skorstenen.

Men du kan jo ringe til skorstensfejeren, og få en snak, så er du sikker på du får det lavet, som han foreskriver.

Vi prøver igen, i morgen --

skorstenfejer er sådan et underligt erhverv. De skal naturligvis holde skorstene rene, men samtidig er de både rådgivende og tilsynsførende. Den rådgivende opgave tager de ganske alvorlig, så de er meget vant til at der er nogen der ringer om gode forslag.

Jeg vil tro at i har hugget et hul som murbøsning er sat i. I dette hul kan muren været meget ujævn, og det kan meget let være det han ønsker pudset glat op. Både så der er tæt for røg så det kun kommer op i skorstenen, og så det er lettere at feje rent. 

Hvis det er tilfældet skal der blandes lidt mørtel med vand og meget lidt cement . Det kan så smøres ind med hænderne. ( husk at have gummihandsker på )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis