Sofabord ud af bordplade

Hej Folkens. 

Jeg går og pusler med ideen om at lave et sofabord selv. 

Jeg har en flot 45-50mm egetræs bordplade (sådan en standard køkkenbordplade) som jeg gerne vil bruge til formålet. 

Jeg vil gerne lave et helt simpelt design hvor bordet simpelthen består af 3 stykker plade; et større stykke som eer bordplade og så to mindre stykker som i hver sin ende går lodret ned som ben.

Min to største bekymringer, som også er de områder hvor jeg håber nogle andre har mere indsigt end mig er:

1. Hvordan laver jeg en pæn samling i hjørnet (enten skåret i smig, eller "flet skåret").

2. Er det muligt at lave en pæn løsning for at sætte "ben-pladerne" fast på bordpladen uden synlige beslag som også er robust og stærk nok?

Jeg håber virkelig at der er nogle som kan hjælpe mig med et godt råd eller to. 

På forhånd tak :) 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ville jeg gøre med svalehalesamlinger. Det kræver lidt tålmodighed for at få det pænt, men det er det værd.


Måske er det værd at nævne at det er en stavlimet bordplade, vil det ikke se lidt mærkeligt ud med svalehalesamlinger så? 

Jeg tænkte at måske noget som dette hvor hver udskåret "box" er en af stavene ville være pænere, men kan laves det stærkt nok, og er det meget svært at lave?

Den form for samling - både den du selv peger på og svanehalssamlingen, er ikke lige noget man laver, hvis ikke man er vant til det. Jeg blev i sin tid uddannet møbelsnedker og lærte bl.a. at skære disse samlinger i hånden, og det kræver altså en del øvelse, inden man kan lave det pænt, da snittene skal ligge meget præcist. Man kan i dag vist købe div. værktøjer til at lave disse samlinger, men kender ikke prisen.


Kurt B. Andersen

Ja, jeg tænkte nok at det var svært at lave selv som amatør. Kurt, ved du om den samling jeg foreslår vil være stærk nok (Evt. hvis man også bruger nogle dyvler)? Hvad tror du det ville koste at få en møbelsnedker til at lave det for én? 

Du kan også skære dem i smig, og så bagefter forstærke smigen ved enten at skære en "spline"(et stykke træ der ligger på tværs af smigen) ind eller bore dyvler ind (eventuelt forskudt fra begge sider) og du kan med fordel bruge noget kontrastende træ ala palisander eller teak, så dine dyvel eller "spline" samlinger bliver synlige.
Nu skriver du ikke hvor langt du vil lave bordet, men du skal være opmærksom på at det med tiden vil bue nedaf (jordens tiltrækningskraft virker også på bordplader)... Så jeg ville under alle omstændigheder lave en forstærkning på undersiden, i form at et vinkelbeslag, eller endnu bedre en sarg(hvis den sidder langs kanterne, kan du få det til at se ud som om pladen er dobbelt så tyk, som den i virkeligheden er) , eller fræse et vinkeljern ind i pladens underside i hele længden.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hej,

Hvorfor ikke lige trække benene lidt ind..(10-20 cm ca.) og fælde dem ind i pladen fra undersiden.. det vil være en langt pænere løsning (imo) og til at lave selv.. og skal der en sarg under - er det også til at lave selv, uden det ligner l..rt..
Du kunne jo evt. smide et par mål, så man kunne danne sig et billede af, hvor stort/bredt/højt - dit bord gerne skulle ende med at være.. så kunne det være, at der kom nogle gode forslag.. (glem svalehaler m.m. hvis du ikke har lavet det før - og ikke har tålmodighed til at øve meget inden..)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Umiddelbart vil jeg tro, at en sådan samling vil kunne holde, idet der samlet vil være en ret stor anlægsflade til at smøre lim på. Men det er en meget tyk plade du opererer med, og derfor kan selve pladen også blive meget tung, alt efter hvor stor bordet skal være. Tunge ting og bevægelse kan udløse store kræfter. Men jeg tror, at det vil kunne holde. Det er ca. 45 år siden, at jeg forlod faget, så jeg har ingen ide om, hvad det vil koste at få det lavet. En møbelsnedker er nok svær at finde, idet alt jo nok fabriksfremstilles i dag. Så det er nok mere en industri - eller alm. snedker du skal finde til evt. at hjælpe dig. Jeg ved ikke, hvilke maskiner de har i dag, og hvor lang tid det tager at stille dem om.  I dag bliver der jo oftest anvendt helt andre former for samlinger, som er nemmere at gå til.


Kurt B. Andersen

@MikeRomeo - der går en del møbelsnedkere på de tekniske skoler - så prøv evt. at finde sådan en.. Københavns TS har en del i skolepraktik - og mon ikke også Skive og Herning (kan dog godt se, alt er langt fra postnummer 9000)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvis du overhodet skal tænke på at save det selv kommer du ikke uden om en dyksav eller naturligvis en stor pladesv.. Dyksav kører på en aluminium skinne som lægges på din plade. Pladesaven har et stort bord der fører din plade præcis igennem saven. 

Dyksaven kan også lave den fræsning som Natur skitserer med ben stykket trukket lidt tilbage. Den meget præcis i dybde, så der skal blot køres flere gange. første og sidste savspor skal naturligvis ligge korrekt, men de mellemliggende kan køres lidt på slump.   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis