Er der dele med begrænset levetid på et jordvarmeanlæg med varmepumpe.

Jeg kigger på et hus der er til salg som har et ca 5 år gammel jordvarmeanlæg med varmepumpe, er der nogen dele der skal skiftes hvert x år på sådan et anlæg?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der skal laves eftersyn på en varmepump 1. gang om året.

Men ellers kan sådan et anlæg godt holde 20-25 år. 

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
shortcut skrev den 26-06-2017 14:20:27

Der skal laves eftersyn på en varmepump 1. gang om året.

Men ellers kan sådan et anlæg godt holde 20-25 år. 

Er det noget der kan klares på en time, så 400-700 per år i et budget?

Mja, Jeg ville sætte 2000 af .....   Kølefolk er ikke de billigste drenge at arbejde med.... -Og skal det skiftes filter m.m. render det hurtigt op.... Mange El-firmaer laver også eftersyn på varmepumpeanlæg..

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
shortcut skrev den 26-06-2017 15:13:20

Mja, Jeg ville sætte 2000 af .....   Kølefolk er ikke de billigste drenge at arbejde med.... -Og skal det skiftes filter m.m. render det hurtigt op.... Mange El-firmaer laver også eftersyn på varmepumpeanlæg..

Okay det er også en sjat iforhold til jeg umiddlebart tænkte det var rimelig gratis når først det var installeret. Men tak

Regner med at det er ca samme pris som et eftersyn på et gasfyr eller oliefyr....

Annonce

Et hus med jordvarme, ville jeg 100% hellere have, end gas/olie - vi har jordvarme nu - og det kører mere stabilt, end hvad vi ellers har prøvet (ud over fjernvarme, som bare var møg-dyrt)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej

Bemærk den nye jordvarmebekendtgørelse:

BEK nr 240 af 27/02/2017 (Gældende) Udskriftsdato: 29. marts 2017

Kapitel 6

Egenkontrol

§ 21. Jordvarmeanlæggets ejer skal efter 1. driftsår lade anlægget efterse af en sagkyndig i jordvarmeanlæg.

Eftersynet skal omfatte de i bilag 4 nævnte forhold. Kommunalbestyrelsen kan i sin afgørelse

efter lovens § 19 fastsætte yderligere vilkår for eftersynet.

Stk. 2. Ejeren af anlægget skal i mindst 10 år opbevare resultatet af kontrollen og efter anmodning stille

denne til rådighed for kommunalbestyrelsen.

§ 22. Ejeren og brugeren af jordvarmeanlægget skal sikre, at anlægget er i en sådan vedligeholdelsesstand,

at der ikke er en åbenbar, nærliggende risiko for, at der kan ske forurening af grundvand, jord og

undergrund, herunder må der ikke være væsentlige synlige tæringer af rørsystemet.

Stk. 2. Hvis ejeren eller brugeren konstaterer eller får mistanke om, at anlægget er utæt, skal

vedkommende straks træffe egnede foranstaltninger til at bringe en eventuel udstrømning til ophør. Kommunalbestyrelsen

skal herefter underrettes straks med en redegørelse for, hvad der er blevet gjort for at

bringe den eventuelle udstrømning til ophør

§ 19. Inden ibrugtagning af et nyt jordvarmeanlæg med brine og inden genstart af et bestående anlæg

efter reparation eller vedligeholdelse af den nedgravede del af anlægget skal ejeren eller brugeren af jordvarmeanlægget

gennemføre en tæthedsprøvning efter fremgangsmåden i bilag 3. Resultatet skal være

kommunalbestyrelsen i hænde senest 14 dage efter tæthedsprøvningen.

Det årlige eftersyn af varmepumper er ikke længere lovpligtigt.

mvh

gsh

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis