Hastighed

Jeg har købt en 18f klinkbygget lærk på eg jolle med en 2 cylindret 12hk Marstal motor (Benzin).

Jeg har lidt problemer med hvad jeg tror er koblingen som jeg har skrevet i en anden tråd tidligere. Men når den kører fint så sejler den va jeg vil skyde til 4-5 knob. Jeg kan ikke få den ned i fart. Selv når gassen er helt dernede hvor den er lige ved at gå ud, så holder den de 4-5 knob.. 

Motoren er ikke den oprindelige men er lagt i senere. Jeg vil meget gerne kunne få den ned og tøffe en 1-2 knob. Kan jeg få den til det? Eller er det simpelthen bare en for stor motor til kanal tøfferi?

Det skal måske lige siges at jeg ingen ballast har i den lige nu.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nok nærmere for stor stigning på skruen, men 5 knob i tomgang lyder dog af ret meget, har du målt din aktuelle fart gennem vandet, er der meget medstrøm kan det jo godt knibe med at komme ned i fart.

Hvis du ved hvilken gearing der er i din gearkasse, samt propellens stigning, og motorens omdrejninger, er det nemt at regne en teoretisk fart ud ved en given motor o/m (den teoretiske fart er lidt højere end den faktiske, pga. det "slip" der er i propellen)

Men er propel stigningen for stor, vil motoren jo heller ikke kunne slæbe den ved lave o/m, så det bider sig selv lidt i halen.

Så med en mindre stigning, vil du kunne få motoren længere ned i o/m


Vi prøver igen, i morgen --

Hej Je_ns og tak for svar

Har kun sejlet lidt frem og tilbage i havnen for nu. Der er ingen nævneværdig strømforhold der.

Er lidt ny i motor gamet. Hvad mener du med "hvilken gearing der er i din gearkasse"? ( Den har bak, frigear og frem) ( Der er en video af koblingen i min anden tråd her: https://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/211237 )

Motoren omdr/min er 1.100 ( http://www.mysigma.dk/korsor/page_korsor_12hk.html )

Jeg ved ikke hvad stigningen er på propellen og båden ligger i vandet nu. Ku self hoppe i med en dykkermaske på. Jeg har dog mål diameteren til 30cm og den er trebladet. I datablad for motoren står der: "Bronzepropel, trebladet, diameter 300 mm" Så diameteren stemmer overens. Ved ikke med stigning, hvor "dybden" af skruen vel osse har noget at sige. Har læst at stigningen er den afstand propellen skære gennefast masse ved 1 omdr.

Betyder det ikke noget for motoren hvis man sætter en mindre skrue på. Tænker på om det er godt for den? Den vil jo få mindre modstand. Ved ikke om det betyder noget?

Der er vel osse noget med båden længde og vægt ift hvilken stigning? Tænker jeg gir Korsør Propeller et kald på mandag og hører va de siger.

Du er nødt til at måle motorens o/m i tomgang, så du kender den helt nøjagtig, en berøringsfri o/m tæller er fin til formålet.

Kender ikke motoren, men den burde da snildt gå ned på 800 omdrejninger.

Propellens stigning skulle gerne være således, at når motoren går for fuld gas, skal motor o/m ligge inden for det tilladelige, således at motoren ikke kan tage for mange o/m.

med gearingen i gearkassen mener jeg, om propellen går sammen omdrejninger som motoren, eller der er en gearing, så propellen måske kun køre med det halve antal omdrejninger.


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis