"grå" mærker på hvidt tøj

Jeg har en miele vaskemasine MedicWash W3845. Den har fungeret perfekt og fungere stadig super, men når vi vasker hvidt, så sker det at der kommer nogle lyse grå mærker på, bl.a. en helt ny ubrugt hvid trøje.

Jeg har nu læst om sæbepest, hexa fra matas og syntes ikke jeg er blevet meget klogere. Jeg har prøvet både at afkalke, rense trevlesien, vasket en vask med hexa og vaskemiddel. Lige nu har jeg ikke prøvet at vaske nyt hvidt igen, da jeg jo håber at få de grå mærker af det gamle. Jeg har vasket ved 30 grader, og kort program.

Hvad kan I anbefale?



Martin
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Afhængig af hvilket stof, det drejer sig om, så prøv at gå så højt op i temperatur, som stoffet tillader og lad vasken vare så længe, maskinen anbefaler. Jeg plejer at komme minus kalk i sæbeskålen sammen med sæben, som så kan dosseres mindre.


fase

Minus Kalk er en blanding af natriumcarbonat og sodiumsalte. Sodiumsalte er der nok af i vaskemiddel og natriumcarbonat kan man få billigere under navnet "Soda". 

Matas "hexa" har ikke noget sikkerhedsdatablad. Så virker det nok kun bedst til at skylle penge i kassen. 

Hvis hvidt få grå slør, så har du ofte med sæberester at gøre - op med temperaturen - og brug et vaskemiddel med blegemiddel eller tilsæt blegemiddel (et klorfrit er lidt bedre for grundvandet).

og bagefter en tur på tørresnoren i høj sol - Har man Postnummer 1362 - skulle man i gamle dage en tur på Blegdammen - på Blegdams Alle - der står desværre et hospital for tiden.  


 

Tak for svar, har netop vasket ved lidt højere temp. og denne vask blev super flot. Så imorgen prøver vi med det tøj som har det grå slør og ser om det kan fixes.


Martin
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis