Renovering af gulv i badeværelse

Hej,

Jeg går med tanker om at renovere vores 2,7m2 gæstebadeværelse som står originalt fra ultimo 70'erne, så nu skal de grønne fliser af ;) gulvet er beton.

Og dertil lidt spørgsmål:


1 - Der er kun fliser på gulv. Når de er brudt op, hvad gør man så? Der skal vel være en plan overflade inden der kan lægges fliseklæb og fliser!? Men der vil jo uomtvisteligt være ujævnheder med fliseklæbrester eller beton der fejlagtigt blev hugget lidt i ved optagning af fliser. Giver man det en omgang spartel inden man udlægger fliseklæb og fliser?


2 - der er pt 15x15cm afløb under vasken og et lille afløb i brus. Bør de skiftes (af aut.) da der er synlig betonkant og vel bør skiftes til nogen der er tætte med den kommende vådrumsmembran. Eller er det noget med at man kan få en indsats der passer ned afløbet? Eller kan jeg blot lade det være som det er nu?


Håber meget at I kan komme med lidt input og hjælp :-)

På forhånd tak!!!!

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

vådrumsmembran er en must-have, når du har en bruser. Rummet er så lille, at det bliver ud over det hele (dog ikke loftet). 

Dit afløb med vandlål kan du enten omhyggeligt ombygge og lægge vådrumsmembran ind, eller (nok nemmere) - du banker dem ud og sætter nyt. Den lille har ingen forbindelse til vådrumsmembran og skal ud. 

Tak for svaret. Hvordan mener du at jeg kan ombygge det "store" afløb? Hvis hele afløbet skal skiftes skal jeg vel banke betonen væk med til 40 cm under gulvet? Eller hvordan? 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Ang. fliserester: De kan slibes af med en diamant kopsliber på en lille vinkelsliber. Bagefter spartles med vådrumsspartel, så der bliver jævnt underlag for vådrumsmembran. Der er flere grunde til at det skal bankes væk, så du kan få den skiftet. Det ene er den synlige betonkant, den må ikke være der. Det andet er at det lille afløb sikkert har rør hen til det større, og da det lille afløb ikke er ok i forhold til membran, så skal det væk/skiftes. Hvis bruseafløb kommer ind i det større afløb OVER vandlås, så skal der ikke være vandlås i bruserummet.

Der skal klæbes en dug på afløb med (vistnok) mindst 100 mm overlæg. så kommer selve risten og rammen ovenover.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mht afløb (som nok er min største hovedpine) så er jeg altså nødt til at banke hele gulvet op omkring begge afløb? Selve afløbsrøret ligget vel 50-60cm under gulv? 

Grunden til at jeg spørger så meget til det er, for at få en lille pejling på om det bliver stort et projekt eller ej  

Jeg tror ikke du skal så langt ned. Du skal io princippet blot have den gamle afløbsskål fri, så du kan få en ny monteret der passer i højden. Kommer røret nedefra kn den måske forlænges. Desuden skal du have hugget gulvet op hen til bruser. Afløbsrøret fra denne og hen til hovedafløbet kan være 50 mm og gå i betonlaget,


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Bare lige for at have styr på begreberne: Når vi snakker "afløbsskål" så er det vel hele delen med forgreninger ud til afløb fra bruser og håndvask (i mit tilfælde)? Som så bliver monteret oven på afløbsrøret med vandlåsen der ligger nede i gulvet? Er der ingen mulighed for at "forlænge" plastikdelen I afløbsskålen op til gulvristen? 

Bare en opdatering: jeg endte med at lade en aut kloakmester og murer skifte begge afløb. Nogen gange må man kende sine egne begrænsninger  

Fliseklæb med ASBEST

6.7 Fliseklæbemidler


Produktnavn 
Alfix, LIP, Pukkila m.fl.
Producent 
Alfix: A/S H.C. Toft
LIP: LIP Bygningsartikler
ImportørerPukkila: Kalk- & Mørtelværkerne A/S
Anvendelse 
Til fliseopsætning og påklæbning
af gulvmosaikker og gulvfliser
Periode Alfix: Til 1976
LIP: Til 1973
Pukkila: Fra 1962 til 1964
StandardmålTykkelse: Variabel
Farve Gråhvid
OverfladeRu
EgenskabVandfast
MaterialeAlfix: Cementbaseret pulvermørtel tilsat asbest
LIP: Pulver tilsat asbest
Pukkila: Kalkcementmørtel tilsat asbest
ForvekslingAndre fliseklæbemidler uden tilsætning af asbest
Anvendelsesomfang  
Stort
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også