blænde udvendig stalddør af

hej jeg står til at købe nyt hus, en landejendom, så der bliver en masse projekter. en af de kommende er at få blændet denne utætte stalddør af.

jeg tænker at mure den op i leca blokke.   er der en som vil være så venlig at gennemgå en komplet arbejdsbeskrivelse for mig , da jeg gerne vil lære det ved at prøve det selv, fremfor at betale sig fra det. sådan helt fra bunden af .

det er en stalddør så der skal ikke isoleres osv. 

håber i vil tage jer tiden. mvh casper.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du piller naturligvis dør og hængsler af. 

Der hugges fri for pudslag i begge sider, i bund og i toppen der hvor den nye mur støder imod det gamle. Ønsker du ikke at den tilbageliggende dørfrise skal bevares må det også hugges væk. 

Du blander bakkemørtel med cement i forhold ca. 10-1 og så vand indtil det er passende blød. Det skal køre i blandemaskine 8-10 minutter. 

Så er det bare at lægge noget mørtel ud på sokkel og sætte leca ovenpå. De presses ned så fuge bliver ca. 10-12 mm og det er helt udfyldt. Husk også at lægge mørtel på lodrette fuger så de også kan trykkes. Der bankes armering 1/2 ind i eksisterende væg for hver anden skifte. Det kan være store søm eller lign. Hvis de kommer til at genere placering af næste skifte, må der hugges lidt i den så du bibeholder retning og fuge tykkelse.

Når du er nået helt op venter du et par dage og kan pudse muren op i samme materiale. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej 

Det her er bare nogle strø tanker. jeg har mange foto af døre og porte flotte gamle frønnede på et hængsel mm. Var jeg kommet forbi din stalddør havde jeg taget et billed. Da jeg så Koldinghus første gang efter den store renovering bed jeg mærke i et sted hvor der sad en gammel "grim " ståldrager. Til den havde arkitekten skrevet, noget i retning af, at man altid kan gemme eller fjerne de grimme ting hvorefter der så dukker nogle ny "grimme" ting op. Var det mig ville jeg lave en væg i fibergips bag ved stalddøren og beholde den maleriske dør.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Ja eller mure en 10-15 cm tyk lecamur op inde bag døren.

Jeg ville helt sikkert også beholde den fine dør-.-


Vi prøver igen, i morgen --
ev elmand skrev den 24-06-2017 13:13:59

Du piller naturligvis dør og hængsler af. 

Der hugges fri for pudslag i begge sider, i bund og i toppen der hvor den nye mur støder imod det gamle. Ønsker du ikke at den tilbageliggende dørfrise skal bevares må det også hugges væk. 

Du blander bakkemørtel med cement i forhold ca. 10-1 og så vand indtil det er passende blød. Det skal køre i blandemaskine 8-10 minutter. 

Så er det bare at lægge noget mørtel ud på sokkel og sætte leca ovenpå. De presses ned så fuge bliver ca. 10-12 mm og det er helt udfyldt. Husk også at lægge mørtel på lodrette fuger så de også kan trykkes. Der bankes armering 1/2 ind i eksisterende væg for hver anden skifte. Det kan være store søm eller lign. Hvis de kommer til at genere placering af næste skifte, må der hugges lidt i den så du bibeholder retning og fuge tykkelse.

Når du er nået helt op venter du et par dage og kan pudse muren op i samme materiale. 


 du tænker ikke der skal nivelleres, det betyder ikke så meget når det ikke er en bærende væg ?


Til i andre, så tænke jeg også på at lade døren hænge og være en snydedør.

Der skal ikke niveleres. Væggen skal ikke være i vater eller lod, den skal bare følge den gamle væg. Hvis du i stedet mener piloteres så er det også nej. Det er bare en væg der skal holde sig selv.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 24-06-2017 13:13:59

Du piller naturligvis dør og hængsler af. 

Der hugges fri for pudslag i begge sider, i bund og i toppen der hvor den nye mur støder imod det gamle. Ønsker du ikke at den tilbageliggende dørfrise skal bevares må det også hugges væk. 

Du blander bakkemørtel med cement i forhold ca. 10-1 og så vand indtil det er passende blød. Det skal køre i blandemaskine 8-10 minutter. 

Så er det bare at lægge noget mørtel ud på sokkel og sætte leca ovenpå. De presses ned så fuge bliver ca. 10-12 mm og det er helt udfyldt. Husk også at lægge mørtel på lodrette fuger så de også kan trykkes. Der bankes armering 1/2 ind i eksisterende væg for hver anden skifte. Det kan være store søm eller lign. Hvis de kommer til at genere placering af næste skifte, må der hugges lidt i den så du bibeholder retning og fuge tykkelse.

Når du er nået helt op venter du et par dage og kan pudse muren op i samme materiale. 


 du tænker ikke der skal nivelleres, det betyder ikke så meget når det ikke er en bærende væg ?


Til i andre, så tænke jeg også på at lade døren hænge og være en snydedør.

ev elmand skrev den 24-06-2017 18:49:30

Der skal ikke niveleres. Væggen skal ikke være i vater eller lod, den skal bare følge den gamle væg. Hvis du i stedet mener piloteres så er det også nej. Det er bare en væg der skal holde sig selv.

 døren ser sådan her ud indvendig fra.    så når man bruger armering/murbindere så vil blokkene jo højere man bygger op, ikke vælte indad eller udad, hvis underlaget man stiller de første blokke på ikke er i vater ?

Man stiller ikke leca blokke lige over hinanden som lego klodser !

En mur mures lige op, uanset om sokkel hælder lidt ind eller ud. Du har jo 10-12 mm mørtel fuge at justere i for hver skifte ( ved leca 20 cm ) skulle sokkel være helt "umulig" kan man starte med 20-30 mm mørtelfuge. Så næst efter murerske er lodstok det vigtigste værktøj- 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

"nogle" stalddøre har hængsler der er placeret i fugen og går ca. 50 cm ind, når de ruster ødelægger de fugen, det burde du kigge efter....det gør mine ihvertfald.


 

ev elmand skrev den 24-06-2017 22:23:31

Man stiller ikke leca blokke lige over hinanden som lego klodser !

En mur mures lige op, uanset om sokkel hælder lidt ind eller ud. Du har jo 10-12 mm mørtel fuge at justere i for hver skifte ( ved leca 20 cm ) skulle sokkel være helt "umulig" kan man starte med 20-30 mm mørtelfuge. Så næst efter murerske er lodstok det vigtigste værktøj- 

 modtaget, jeg takker for hjælpen

Jeg ville tage døren ned og lave en ny med de gamle beslag. Måske gøre den tæt indvendig


 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også