Hvordan skal cirkulationspumpe vende?

Hej. 

Vi har for kort tid siden overtaget hus. Vi undrer os i den forbindelse over, at cirkulationspumpen vender "nedad". Er der en, som kan oplyse os om, hvorvidt den vender korrekt på fotografiet?

Venligst Jesper 

Venligst Jesper
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Lidt svært at se, men hvis pumpen (som det første) får det varme kedelvand fra toppen af fyret skal pumpen vende med pilen nedad. 

Hvis det sorte rør kommer fra manifolden og vandet løber op i det sorte rør, skal pilen på pumpen vende nedad. Pilen angiver flowretningen uanset hvordan pumpen vender.

fase

Den pil der angiver flowretningen sidder bagpå cirkulationspumpe. Om selve endeskiltet vender på hovedet  har ingen betydning. Hvis ellers det har virket i flere år, så skal det nok være korrekt, og jeg ville ikke flyve til at vende det.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Hej.

Jeg kan ikke umiddelbart gennemskue flowretningen, men jeg mener at kunne huske at når pumpen er sat som den skal så skal stikket under allle omstændigheder vendes nedad. Dvs at man løsner de fire små umbrakoskruer og drejer motoren på pumpehuset.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Det kan man gøre, men det skal gøres uden vandtryk på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce

Pumpehuset vender rigtigt, da tilgangsrørret i toppen går om på "bunden" af pumpen, og det rør der går nedaf, ligger i "toppen" af pumpen, det betyder at det øverste rør er suge og det nederste er tryk, og ud fra din beskrivelse mht. hvad der er frem og tilbage på dine rør, sidder den korrekt.

Hej alle

Tak for jeres svar. 

Samlet vurderer jeg, at den så vender rigtigt. Jeg kan dog ikke gennemskue om det er nødvendigt at vende "huset" rundt? Eller om dette mest er for syns skyld?

Jeg er nu i gang med at lure på hvordan jeg fylder vand på anlægget, da jeg har en mistanke om, at der ikke er nok vand på dette - mistanken er på baggrund af en måler der viser 0.1-0.5 bar, men burde stå på minimum 1 bar.  Er der en som kan gennemskue hvor jeg skal komme vand på anlægget ud fra fotografier?

Venligst Jesper

Venligst Jesper

Dit billede viser intet om hvor der skal fyldes vand på. Normalt sidder der nogle aftapningshaner i "bunden" af en sådan installation. Det ligner en færdig unit. Hvis du ikke har en betjeningsvejledning, kan du måske finde den på producentens hjemmeside.

Der er normalt en aftapningsventil til at tappe vand af dit radiatoranlæg. Prøv at følge rørene ud fra din unit. Hvis der også sidder en aftapningsventil på fjernvarmesiden, kobler du disse 2 ventiler sammen med en kort slange. Åbn først for fjernvarmeaftapningsventilen. Luft slangen ud ved omløberen på den anden ventil. Derefter åbnes for radiatoraftapningsventilen indtil du har det rigtige tryk på anlægget. Har du ikke en aftapningsventil på fjernvarmesiden, må du tappe vand fra en af dine vandhaner. 

Søren O

Hej Søren.

Jeg fandt den såkaldte hane, og der er nu fyldt vand på. Tak! :-)

Jeg har fyldt op til én bar ud af fire "mulige". Før dette stod den helt i bund, som jeg skrev. Har du (eller andre) en idé om, hvorvidt det er tilstrækkeligt? Jeg synes ikke at kunne finde informationer om dette på nettet - ej heller producentens hjemmeside. 

Venligst Jesper

Venligst Jesper

En bar svarer til 10 mVs, så hvis dit hus ikke er højere er det OK, men du kan roligt fylde op til 2 bar. Din sikkerhedsventil åbner ved 2,5 bar, så der er en rimelig afstand op til åbnetrykket for sikkerhedsventilen.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis