Udskiftning af stikkontakter

Hej må vi selv udskifte de gamle stikkontakter med nye? ( se vedhæftede billeder)


19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, men husk at de ikke må være med jord, hvis der ikke er en aktiv jordforbindelse ved din nuværende stikkontakt.


Søren O

Hvordan ved jeg om der er en aktiv jordforbindelse? Når man åbner/ fjerner den nuværende er der kun to ledninger. En sort og en hvid. Vil det sige st der ikke er jordforbindelse? 

Ja, det er uden jord, når der kun er to ledninger.

det ser ud som om du skal bruge rammer der er 68 mm. brede, og de nuværende kontakter er sikkert monteret med alm. skruer, så dem genbruger du bare.

Og så den sorte ledning i den blå klemme, den hvide i den røde, og husk at afbryde strømmen før afmontering. God førnøjelse.


"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"
Annonce

Tak for hjælpen! Det virkede fint. Nu har jeg dog et nyt spørgsmål. Hvilken forfrasdåse skal jeg bruge her? 

Mener du hvilken str., eller ?

Nu bevæger du dig dig ud over grænsen for hvad man selv må lave. 

Men ellers kommer det an på hvad du ønsker der skal være det pågældende sted. 

Desuden ser jeg 3 kabler, det er uhensigtsmæssig at have mere end 2 kabler i hver dåse, også selv om det er både afbryder og stikk. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Vil det sige st jeg ikke må sætte en forfradåse i? Det er en elektriker, som har trukket kablerne

Forfra dåser er til pladevægge som f.eks. gipsvægge. Så hvis din væg ikke er en gipsvæg, skal du bruge en indmuringsdåse. Hvilke, du skal bruge, kommer an på, hvilke afbrydere/stikkontakter, der skal monteres. Og husk, at der kun er plads til to ledninger i hvert terminal på afbryder og stikkontakter.


fase
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis