Udskiftning af stikkontakter

Hej må vi selv udskifte de gamle stikkontakter med nye? ( se vedhæftede billeder)


Hej må vi selv udskifte de gamle stikkontakter med... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har købt grå forfrasdåser, men har også hørt at de blå kan bruges...

Det er korrekt at begge dele kan bruges i pladevægge. 

Det jeg gør opmærksom på er at når vi taler om udførelse af faste installationer er det kun autoriserede firmaer der må udføre det. Hvorvidt man selv må skrue forfradåse i, indhugge og indmure kabler og då¨ser er jo et definitionsspørgsmål. Men det er sådan det bør fungere- Netop den med udskiftning af stikk. er en nyere lempelse i reglementet. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ok. Tak for din vejledning! Jeg har skiftet alle de eksisterende stikkontakter ud, men tænker at jeg får en elektriker ud for at se på forfradåserne. 

Er din væg en pladevæg eller f.eks. en gasbetonvæg. Hvis din væg ikke er en pladevæg, kan du ikke bruge forfradåser. Hvis du bruger forfradåser, skal hullerne være ret præcise, fordi kanten, som sidder udvendig på pladen, ikke er ret stor.


fase

Så skal du bruge forfra dåser. Hvad skal der i af afbrydere, det afgør, hvilke dåser du skal bruge.


fase
  1. Hvad størrelse forfra dåse skal der bruges til dette hul? Det er både til tændsluk knapper til lampeudtag i loftet, stikkontakter med knapper osv. Køber selv dåsen og får elektrikerne til at installere dem

Hvis der kun skal være plads til en afbryder og en stikkontakt, køber du en dåse til hver. Ellers køber du det antal dåser som der skal være af afbrydere og stikkontakter til. Du skal huske at købe dåserne til den type afbrydere, du vil bruge, så enten er det til Fuga eller Opus. Hvis du køber hos HN eller jem og fix er valget ikke ikke svært, de har kun en slags


fase

Der skal du bruge 1 afbr. og 1 stikk. dåse Men ellers  maks 2 afbryderdåser og 1 stikk. dåse samme sted hvis det er Fuga. Det er det meste man kan få sammenbyggede rammer til. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis