Projekt: Kælderlem

Hej LDS


Jeg flytter om kort tid i hus, hvor der er en kælder uden gelænder eller lem over. Da jeg har en søn der lige er begyndt at krybe, har jeg besluttet at der skal en lem hen over, så han ikke lige pludselig beslutter sig for at tage en tur ned i kælderen.. Jeg har taget et billede af trappen her:

Jeg ved ikke rigtig hvor jeg skal begynde henne, og tænkte at der måske var nogen herinde der kunne pege mig i den rigtige retning. Er det et uoverskueligt projekt at lave selv, hvis jeg har mod på det? Jeg tænker en lem der åbner fra gelænder over mod væg, og at man så på en eller anden måde kan fastgøre lemmen på væggen, mens man går derned. Nogen forslag? 


Venlig hilsen

Steffen


 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Lav et gitter til at sætte for. Gør det fast i henholdsvis væg og gelænder så en voksen kan finde ud af at åbne og lukke gitteret.


fase

Hej S. Fabrin

Tak for svar Vi snakkede også om gitter, men overvejer i stedet helt at fjerne gelænderet helt. Det giver nemlig muligvis et mere åbent rum, samtidig med at man muligvis kan sætte ting oven på lemmen, hvis vi ikke bruger kælderen i en periode (man kan også tilgå kælder udefra).


 

Så er det vel "bare" at fjerne rækværk, og lægge et gulv hen over hullet. En reglar på muren i begge sider og så nogle lægter på tværs, der er et passende stykke under gulvniveau. Så kan man lægge en krydsfiner eller osb plade over. Til slut et eller andet gulv. Du får svært ved at matche dit nuværende gulv, så det er måske bedst at vælge noget helt andet. Vil du beholde muligheden for at komme derned skal der være hængsel til hele systemet ovre i mursiden  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Er det ikke lidt farligt at fjerne gelænderet? Hvis lemmen er åben, kan man gå lige ud over kanten og falde ned i kælderen. Hvis du lukker med en lem, skal du have bøvlet med at fjerne det, der står på den og løfte den for at komme i kælderen. Jeg ser i ånden, at du bliver træt af at gå uden om for at komme i kælderen, men det er selvfølgeligt jeres hus.


fase

Erik, jeg er glad for at skriver "bare", for det bliver det helt sikkert ikke for mig Men jeg tror også at jeg havde tænkt at jeg nok ikke fandt noget magen til gulvet, så det er nok bedre at finde noget helt andet. Du skriver at du ville lægge en reglar på muren i begge sider. Når du skriver begge sider, mener du så på begge langsider? Altså både ind mod muren og ind mod resten af gulvet?

S. Fabrin, jeg tror du har ret i at det måske er farligt at fjerne gelænderet. Men som udgangspunkt skal lemmen nok altid være lukket, så det ikke bliver farligt. Jeg tror dog lige jeg venter med at fjerne gelænderet til lemmen eventuelt er sat på, for at se ad, om det overhovedet generer at gelænderet fortsat er der.


 

Jeg ville også vælge en gelænder løsning som let kan åbnes af voksne og holder en kravlende todler ude...  
For reelt set drejer det sig om et problem der løser sig selv om 2-3 år, når junior har lært at gå... og så opstår der et andet problem der hedder små fingre ind under lemmen, der så enten skal sikres med en lås eller noget meget tungt der skal stå på den.    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis