Sporing af forhjul.

Jeg har lige skiftet styrestang og styrekugle på min Toyota RAV4 2007, og skal nu justere toe-in.

Jeg har på nettet fundet specifikationer som siger: Toe-in 1.0 mm plus/minus 2.0 mm.  Men, hvordan skal det forstås. Er det målt over 1 meter ?  Jeg vil jo gerne stille afstanden mellem feldkanterne på forhjulene.  Har lavet en bred "buk" som jeg kan stille ind under bilens forhjul, skiftevis forkant og bagkant af feldkanterne og så måle afstandene der. Hjulene er 16 tommer.

Håber der er nogen som kan kaste lidt lys over mit spørgsmål.

vh. Frank.


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ved sporing af bilen skal du have den stående på alle hjul, ellers er det misvisende hvad du laver.

Du kan købe/leje det rette udstyr, men det koster knaster, så det er nok nemmere at betale en mekaniker for at få lavet en sporing, koster nok en 1500-2500kr.


 

Det er forskellen mellem fælgkanterne for/bag

Bilen skal stå på "flydende plader" når der måles, men du kan godt grovindstille den med en "sporestang" Og sikkert ok til en Ford A, men tag nu på værksted og få den justeret, det koster ikke alverden når skrueforbindelserne er til at dreje.



Vi prøver igen, i morgen --

Tak for jeres svar, men jeg plejer nu at "klare ærterne" selv, uden brug af værksteder. Det har jeg gjort alle dage, uden problemer. (hovedrep. af gearkasse, ny cylinderforinger osv.)

Når du skriver at det er afstanden mellem forkant/bagkant af fælgene - er det så ligemeget hvilken størrelse hjul der er monteret ? Det er muligvis i småtingsafdelingen.

Så jeg går efter 1mm større afstand mellem bagkanterne end forkanterne af fælgene. Og har en tollerance på plus/minus 2 mm.  Er det rigtig opfattet ?

Synes ikke det kan være så svært at opnå.

V.h. Frank


Du skal have et sted mellem 1 og 3 mm større afstand mellem fælgkanten bagtil end foran. Den øvelse du skal i gang med, kan du kun lave, hvis du kun har lavet noget på den ene side, for ellers har du ingen reference. Målet tages i navhøjde.


fase

- Og nu spørger jeg nok dumt - spidsning på hjulsættet er jeg helt med på, men hvad med camberindstilling. ( forstår det som indstilling i forhold til lod ) - de gamle alfasud havde jo nærmest synlig hældning, som jeg husker dem...  


 

Tak for jeres indlæg. Tager fat i morgen, så skal jeg fortælle hvordan det gik. vh. Frank.

Tænker jeg starter med at rulle med de 2 forhjul med en fast genstand mod hjulene for at se om de overhoved er skæve.

Jeg har "pillet" lidt i begge sider, men når jeg har stillet toe-in korrekt - og hvis det skulle vise sig at rattet ikke står i midterstilling ved ligeud kørsel, er det vel blot at rette ens i begge sider. Og så lige checke toe-in en ekstra gang.

Så er jeg færdig. Startede med at stille en ambolt op ad forhjulene og dreje dem rundt, absolut ingen skævhed.

Så havde jeg lavet min egen vejledning med hvilken vej dreje styrestængerne for større/mindre toe-in og for rattet justering hvis det var til højre eller venstre for at bilen kørte ligeud.

Så var det ellers bare gå i gang med justeringen efter at jeg på styrestangen havde klistret et papirmærke med en vandret tuschstgreg, så jeg hele tiden kunne holde øje med hvor meget der var blevet justeret.

Justeringen var noget med 1/16 omdrejning på styrestangen for at se en ændring. Det viste sig også at det var nødvendig at køre en lille tur efter hver justering før jeg målte. Ellers var justeringen ikke "faldet på plads.

Og med lidt "held" ramte jeg faktisk toe-in på 1.0mm - og rattet i rigtig stilling.

Så med lidt tålmodighed kan det godt lade sig gøre at spare de ca. 1000 kr, og en vis tilfredsstillelse ved selv at have lavet det.

Vh. Frank


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis