Hjælp og idéer til en træ-terrasseløsning i dette særlige tilfælde...

Kære venner,


I vores nye gamle hus, har sælger etableret en meget grim og stor beton-terasse, som i vedhæftede billeder. 

Ukrudtet taler for sig selv. Da vi har løftet 1-2 fliser kan vi se, at der er næste nul grus, nul ukrudsdug og at sælger har lavet tereassen oven på den jord, som blev opgravet fra hans udbygning. Altså i stedet for at køre jorden væk, har de etableret den grimme beton-blok.

Beton-blokken med grove beton-fliser er ca. 45 cm høj, alt for stor og højden er næsten den samme som dør-niveau. - ALTSÅ kan man IKKE etableret trætereasse over denne.

Vi ønsker helst en træ-terasse og spørgsmålet er om man kan etablere en sådan ved at grave og bortkøre mindst mulig jord væk. Hvis alt jorden skal fjernes, er der ca. 12km3 jord, som skal bortkøres.

Hvordan kan man lave en konstruktuktion under tereassebrædderne, som ikke rager så meget op i højden og dermed ikke kræver bortkørsel af meget jord? Som i kan se er ukrudtet, virkeligt enormt (sådan overtog vi huset og ejeren flyttede på flytte dagen, men juridisk kan ikke gøre noget ved at levere et hus sådan...:-))

Kan et lag ukrudslag hindre de der emorme ukrudtsplanter?

Evt. det med træterasse uden bortkørsl af jord ikke kan lade sig gøre så det kan svare sig, kan vi evt. køve pænere betonfliser, men der skal jo stadig udgraves jord, så der bliver plads til grus? Hvor mange cm grus? Jorden er jo godt presset sammen...

NB: Det kunne også evt. være rart med en mindre terrasse, men det kræver jo udgravning og bortkørsel af jord og nedbankning af beton-kantning og støbning af ny....

Tak på forhånd!






kh. hilsen Mr. GDS 0
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu er du ude i nøjagtig det samme som forrige ejere at springe over hvor gærdet er lavest !!!! Brug heller en ekstra dag eller 2 og få fjernet det der skal fjernes, resultatet bliver du gladest for i længden, og så tvivler jeg nu på at det er 12 kubik kilometer jord der skal fjernes 😜😎

mfrost mand - Orker ikke at grave og bortkøre så mgt jord til genbrugspladsen..... Der er ca. 4m*9m ? 36kvm og hvis jeg skal fjerne og bortkøre 33cm jord, bliver det vel 12m3?:-)

Jeg er en springer ja... Så spørgsmålet er Hvilken løsning vi kan lave således der skal graves minimal jord. Jeg kender jo tykkelse. på terassebrædderne, men ikke så meget til konstruktionen under, altså bjælkerne under, som skal hvilke på punkter af fliser og plastic-trekanter...



kh. hilsen Mr. GDS 0
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg ville lave en spær konstruktion af 45 x 95 mm reglar, med en afstand på 50 cm imellem.

Så ville jeg fjerne fliser og grave ud til de enkelte spær for hver 50 cm, sætte de gamle fliser ned i hullet, så spærene er 20 mm over de gamle fliser, husk murerpap mellem fliser og spær.

Så ville jeg fyre terrassebræder på i lærk, og lade den sorte betonsokkel blive ude langs siderne, det tror jeg ville være pænt... selvom jeg kun har dine billeder at gå ud fra :-D

Der er 100% en masse holdninger til vand, fugt og råd, da du i princippet laver en masse lange vandkar under din terrasse som spærrene potentielt kan ligge og soppe i... men jeg har selv lavet samme finte med en terrasse jeg skulle lave til mit anneks og den terrasse holder fint på 5. år... og du sagde jo også, at du vægtede smutveje frem for den tunge "vej" :-D

Alternativt, så grav ud det som kræves og spred den gamle jord ud over hele din græsplæne i et ensartet tykt lag, næste år vil græsset være vokset igennem, det har jeg også gjort, da jeg gravede ud til min garage på 18kvm og det har fungeret perfekt.

Hov jeg læste ikke det med dørniveau, med min løsning ville man være cirka 48 mm (hvis du har terrassebrædder på 28mm) over nuværende niveau, og du skriver "næsten" på dørniveau - så der må være lidt spillerum... alternativt, kan man tage nogle cm af dørens bund og lave en ny bundkarm, som kompenserer for dette.

Jeg vil nu holde fast i at den bedste løsning er at grave ned i det niveau som ser skal til for at få en frihøjde op til døre og murværk, jeg har selv gravet ud til 3 terrasse på min grund den største på 60 m2 hvor det blev fjernet 30 cm 18 m3 jord på den ene kun netop for at få sænket forhold til mur og døre og derefter kører stabilgrus og sand ind samt 60 m2 fliser, og så slemt er det nu heller ikke.... men du kan jo overveje at leje en container til jord og så skal du kun løfte på jorden 1 Gang... 

jeg vil vove den påstand at den nemt kan klares på en weekend........ specielt hvis du han en container til jord. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hov, jeg kom på en anden idé, som ikke vil koste dig din frihøjde.

Fjern alle fliser. 

Grav render til dine  45x95 reglar, som beskrevet tidligere, men hold en højde der er = med din beton kant minus terrassebrædderne, således at den betonkanten agerer rem for din nye træ terrasse. Beton kanten kan eventuelt males sort, for at give det lidt spil med træet.

Blot en idé.. når nu det er det du efterlyser.

Jeg er bange for, at den løsning med kanaler til spær er noget punch! Der vil uvægerligt stå vand og i frost vil det påvirke betonkanten. Find en billig entreprenør med en bobcat og motorbør. Så er hele skidtet væk på en halv dag. Der SKAL være luft under brædder. De er ikke lavet til at holde evigt.


 

Man skal ikke starte sin planlægning med at 12 m3 jord skal køres på genbrugs plads i sin lille trailer. Det vil veje i omegnen af 20 tons så det bliver ca. 70 - 80 køreture. Så er man allerede fra starten blevet træt.

Få en vognmand til at sætte en container, og lad ham hente den. det koster under 1 - 2000,00 kr. Der skal nok tømmes 2 gange. Det er ofte noget skrammel jord der ligger sådan et sted. Kan være blandet med alt fra murbrokker til plast bøtter. Så husk at få plast sorteret fra ellers kommer du til at give uforholdsvis meget for at få det væk. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

alt efter hvor rig du er, og om du vil grille i år, mener jeg det er guld værd med en maskine


 

tobiascadin skrev den 22-06-2017 11:32:46

Jeg ville lave en spær konstruktion af 45 x 95 mm reglar, med en afstand på 50 cm imellem.

Så ville jeg fjerne fliser og grave ud til de enkelte spær for hver 50 cm, sætte de gamle fliser ned i hullet, så spærene er 20 mm over de gamle fliser, husk murerpap mellem fliser og spær.

Så ville jeg fyre terrassebræder på i lærk, og lade den sorte betonsokkel blive ude langs siderne, det tror jeg ville være pænt... selvom jeg kun har dine billeder at gå ud fra :-D

Der er 100% en masse holdninger til vand, fugt og råd, da du i princippet laver en masse lange vandkar under din terrasse som spærrene potentielt kan ligge og soppe i... men jeg har selv lavet samme finte med en terrasse jeg skulle lave til mit anneks og den terrasse holder fint på 5. år... og du sagde jo også, at du vægtede smutveje frem for den tunge "vej" :-D

Alternativt, så grav ud det som kræves og spred den gamle jord ud over hele din græsplæne i et ensartet tykt lag, næste år vil græsset være vokset igennem, det har jeg også gjort, da jeg gravede ud til min garage på 18kvm og det har fungeret perfekt.

 Problemet med jorden er, at det indeholder relativ meget knust byggeaffald...



kh. hilsen Mr. GDS 0
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også