Kommentarer til projekt: Garage til kontor / arbejdsrum

Her samles kommentarer til projektet: Garage til kontor / arbejdsrum

Kommentarer vises både her og på projektet.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Flot - Vi har en garage som er næsten magen til og overvejer at bryde det ned og bortkøre det. Men din fortælle giver stof til eftertanke:-)





kh. hilsen Mr. GDS 0

Mange tak

Vi har begge til tider behov for at kunne arbejde hjemmefra, og har derfor haft hver vores kontor indenfor i de to værelser der er i huset ud over soveværelse. Men da første barn kom til verden sidste år og skulle have sit eget værelse så vi det som en oplagt mulighed at gøre garagen i stand så vi begge kunne få kontor der og lidt ekstra opbevaring osv.

Vi er så småt flyttet derud, og er blevet super glade for rummet. Rummet kan ikke godkendes til beboelse da det ligger i skel, der kun er 225cm til loft osv... men for os er det blevet et rigtig godt rum, som har gjort de to værelser inde i fri til børneværelse i stedet.

Endelig sig til hvis der er spørgsmål

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Tak for uddybning. Spørgsmålet var rettet mod godkendelse af kommunen (øget værdi ved salg:-)) og det har du så godt svaret på i din sidste mail.



kh. hilsen Mr. GDS 0

Så lidt.

Jeg ringede til kommunen inden jeg gik i gang for at sikre mig jeg ikke gjorde noget jeg ikke måtte... her fortalte jeg at jeg havde tænkt at isolere, lave gulvvarme osv. Svaret var at så længe jeg kun lavede ændringer indenfor og ikke byggede ud eller ovenpå så skulle jeg blot ringe ind og fortælle når jeg var færdig, da rummet skulle ændres i BBR.

Nu er der så kommet lidt tvivl vedr. varmen i rummet - der var i forvejen radiator i garagen for at holde det frostfrit, og denne er fjernet og der er så sat gulvvarme styring på. Men da isoleringen ikke lever op til dagens krav, er det vist ikke helt ok alligevel da det så ikke må varmes op med fjernvarme (har jeg først fundet ud af senere i forløbet). Rummet er dog bedre isoleret end resten af huset som jo varmes op med fjernvarme også... worst case er vel at jeg lukker for fjernvarmen til rummet og varmer det op med olie radiator eller andet i stedet hvis der skulle blive et problem.

Håber da at rummet giver en værdi for fremtidig salg, selvom arealet desværre ikke tæller med i husets størrelse.

Det ser virkelig godt ud! Og selvom det ikke tæller med til beboelse ved salg. ændrer det jo ikke på at man har et ekstra brugbart rum - så et eller andet må det vel betyde ved salg.

Men kommer I ikke til at mangle lys? Synes ikke der er meget lys kun med 1 vindue i den ene ende. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Mange tak for det - og ja selvom det bare er et "disp. rum" så tænker vi det da må betyde noget når vi engang skal videre. Brugtbart er det hvert fald

Jo lys er det desværre lidt sparsomt med. Der var desværre ikke store muligheder for at gøre meget mere - den ene væg i længden er i skel, det meste af den anden er ind mod huset, og den ende med skab er ud mod et haveskur. Men der kommer egentlig ok naturlig lys ind gennem dør og vindue hvor porten i sin tid var, og dør i modsatte ende som går ud i udestue. 

Vi overvejede ovenlys, men det ville blive en større omgang da taget et støbt betontag med metal armering, så det kunne man ikke bare uden videre lave større huller i. 

I loftet er der 8 spots med lysdæmper - det giver egentlig et behageligt lys også om aftenen når det er mørkt udenfor, men rummet i sig selv er jo også meget lyst

Virkeligt en flot transformation, og en genial måde at få lidt mere 'albuerum' på. Nok iøvrigt ikke en dum idé med et lidt afsidesliggende rum for arbejdsværelse, når ungerne er godt igang. Et par enkelte spørgsmål. Vi skal igang med udgravning af kælderrum til brug for badeværelse. Hvad brugte du til ophugning af beton, blot den mejselhammer, man kan se på billedet? Hvordan med bortskafning af jord og beton, fyldt du bare i plastsække og så på genbrugsstationen? Når du skriver, at der ikke er isoleret efter reglerne, er det så fordi du ikke kunne grave de foreskrevne 360 mm pga. soklens dybde? Kan godt forstå, sådan et projekt trækker ud. Har selv lige fået en lille ny på 2 mdr og en i forvejen på 2,5 år, så det bliver til nogle lange aftner/nætter med husarbejdet. 


Prøv med mørtel, hvis det ikke virker, prøv med gipspuds.

Hej Raz. Mange tak for de venlige ord - vi er også blevet rigtig glad for rummet.

Det jeg skriver med det ikke er isoleret efter reglerne er primært væg og loft... i gulvet er der 300mm, hvilket jeg skulle mene var tilstrækkelig, men taget på garagen er støbt fladt betontag, så det vil blive for omstændigt (og i øvrigt kræve diverse godkendelse og tilladelser) at fjerne dette og lave nyt tag for at kunne få nok isolering i loftet (er det ikke også 300mm?) - så her er der 70mm og det samme gælder væggene også 70mm + 75mm i hulmur. Det var ikke muligt at smide mere i loftet, da loftet så ville blive så lavt at det går under overkanten af dørene ind i rummet, og væggene kunne jo godt isoleres yderligere, men dette ville tage meget af pladsen i rummet.


Mht. til at bryde det gamle betongulv op - så er den lille på billedet alt for lille til at bryde gulv op - den brugte jeg kun til at mejsle det gamle troldtekt loft ned da det var støbt sammen med beton taget. Vi brugte 2 stk. 18 kg opbrydningshamre  ( https://tmrentshop.eu/bauhaus_ifram...H6&catid=4 )... vi var 4 mand - 2 der bankede gulv op og 2 der kørte trillebøre og jeg tror vi brugte 7-8 timer med nogle pauser undervejs på det.


Mht. at bortskaffe affaldet, så kontaktede jeg en lokal vognmand som stilte en container (tror nok det var 7m3) ved vejen fredag, og den fyldte vi så med beton lørdag, og han hentede den igen mandag og kørte det væk. Det kostede lige over 2000,- for transport, leje og bortkørsel. Det samme var tilfældet for sandet der blev fjernet - samme størrelse container og cirka samme pris. Containerne passede fint i størrelsen til det der skulle køres bort - der var ikke plads til meget mere. Og der blev fjernet omkring 21-22 m2 i areal og så var det vel cirka 15 cm beton og 35 cm sand.


Og ja - de små gør det ikke lettere at få tid til at arbejde på huset ved siden af jobbet der også skal passes

Hej Knirkegaard  - tak for hurtigt svar og beskrivelse af jeres fremgang. Jeg havde også satset på en nedbrydningshammer til det grove arbejde og et par hænder til hjælp. Er dog ikke sikker på tykkelsen af betonlaget, men forventet ml 8-10 cm. Jeg overvejede noget der hedder junkbusters, med en 1,5 ton sæk til bortkørelse af affald. Men måske containermuligheden er vejr at overveje, selvom naboerne nok vil brokke sig lidt. Tak for god inspiration og for mere appetit for sved på panden!! 


Prøv med mørtel, hvis det ikke virker, prøv med gipspuds.

Hej igen. Velbekomme da  

Hvor stort areal er det i skal have gravet op? 

Synes også at huske jeg kiggede på det her junkbusters da jeg kiggede efter muligheder for container osv... kan ikke lige finde fakturaer fra containere, men er ret sikker på at du ikke kommer ret langt med en sæk til 1½ ton... det fylder og vejer mere end man lige regner med


Vi bor på en ganske alm ikke-blind villavej, og ingen problemer med naboer - den spærrer dog den ene vejbane og man skal selvfølgelig lige sørge for noget lys som markering hvis ikke det er med. Hvis det er helt rigtigt skal der vist også søges tilladelse hos kommunen når man spærre en del af offentlig vej med alt mulig dokumentation og planer... og man skal vist også melde hvis man laver noget på fx hus som genererer over en vis mængde affald (tror det var 1 ton eller noget i den retning) - men det fik vi ikke gjort så ved ikke helt hvad der skal til hvis man vil gøre det helt efter bogen.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også