Skelet til badeværelse ??

Hej med jer allesammen !

Nu skal jeg jo igang med den overetage ! Og derfor er spørgsmålet nu kommet til opbygning af et skelet for væggene omkring mit kommende badeværelse. Jeg har tænkt mig at opbygg et skelet og så beklæde dette indefra, så er der jo dejlig nemt med adgangen når der skal trækkes lidt vant til bruser og håndklædetører. Naturligvis 2 lag vådrumsgips og vådrumsbehandling osv.

Men selve skelettet ? her er jeg lidt i tvivl om hvad der er af krav - skal skelettet være lavet i 70mm stållægter ?? eller er det OK med træ i dimmensionerne min 45x70 ?? jeg har set på http://danogips.dk/dok/Vaadrum_med_gipspladevaegge.pdf side 31 at det er ok med træ i skelettet, men mener tidligere at have set noget andet !! Hvad er rigtigt eller hvad siger lovens krav ??

Det er jo lettest at opbygge i træ da jeg skal have hængt et vaske arrangement op på vægen og det vejer jo som bekendt en del.

Venligst Njord - på forhånd tak for svarene smile

MVH Njord
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra njord

Hej med jer allesammen !

Nu skal jeg jo igang med den overetage ! Og derfor er spørgsmålet nu kommet til opbygning af et skelet for væggene omkring mit kommende badeværelse. Jeg har tænkt mig at opbygg et skelet og så beklæde dette indefra, så er der jo dejlig nemt med adgangen når der skal trækkes lidt vant til bruser og håndklædetører. Naturligvis 2 lag vådrumsgips og vådrumsbehandling osv.

Men selve skelettet ? her er jeg lidt i tvivl om hvad der er af krav - skal skelettet være lavet i 70mm stållægter ?? eller er det OK med træ i dimmensionerne min 45x70 ?? jeg har set på http://danogips.dk/dok/Vaadrum_med_gipspladevaegge.pdf side 31 at det er ok med træ i skelettet, men mener tidligere at have set noget andet !! Hvad er rigtigt eller hvad siger lovens krav ??

Det er jo lettest at opbygge i træ da jeg skal have hængt et vaske arrangement op på vægen og det vejer jo som bekendt en del.

Venligst Njord - på forhånd tak for svarene smile

hej Njord biggrin

ved ikke præcis hvad eller om der er nogen speciel lov om dette,men har mange gange set det opbygget i lægter 45x70,har aldrig hørt andet end at der er krav til vådrums gips og vådrumssystem,men jeg er jo ikke tømrer mrn murer og tænker selv på at bygge hele min 1.sal op på træskelet,også bade værrelset :wink:

mvh.milton
Hep - hep, her kommer lidt hjælp.tongue

Du ka' sagtens bygge det i træ, en af de ting du skal være obs på er styrken af dine stolper og skrueafstanden i dine plader.

By og Byg anvisning 200 om vådrum indeholder de præcise oplysninger se side 42-45. Alt efter pladevalget anvises der en stolpeafstand.

Eks:

Stolpekonstruktion på mindst 45 x 70 mm

Vådrumsgips 2 x 12,5 mm -> Maks stolpeafstand i skelet 450 mm, Maks skrueafstand i skelet langs kanterne 200 mm og i mellemunderstøtninger 300 mm.

Skrueafstandene gælder kun for det yderste pladelag (der kan godt spares lidt på det inderste lag.. Anvisningen siger i øvrigt at der skal anvendes rustbeskyttede gipspladeskruer.

Mvh.

René

Jeg har fået en tilbagemelding fra Danogips der fortæller et det er helt lovligt at anvende træ til skelettet. danigips skrev :

"Det er helt iorden med at bruge trælægter i din væg. Det skal mindst have en dim. på 45x70 mm. Dette havde du også selv fundet.

Det er også i orden at lave forstærkninger i træ til ophæng af div. materialer."

Så det er altså lovligt at anvende en træforstærkning inde i en stålvæg.'

Gyproc fortæller desuden stortset det samme:

"Det er med den seneste byggeanvisning på området (By & Byg anvisning 200)
blevet tilladt at anvende træskelet i mindstedimension 45 x 70 mm placeret
pr. 450 mm."

Så det er åbenbart enm gammel regel hvor det kun er lovligt med et stålskelet.

Venligst Njord 8)

MVH Njord
Hej
Bare til info:
Jeg er selv så småt påbegyndt at lave badeværelse, et har jeg bemærket da jeg læst og det var at laver man en membran som fugtspærrer, så må
der ikke være en dampspærrer bag gipspladerne, da man ved en svag utæthed i baderummet vil ophope sig fugt i gipslaget, med deraf følgende råd. :roll:

Med venlig hilsen

Søren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også