Gasfyr taber tryk hurtigt

Hej


Jeg har er Vaillant Ecotec fra 2001 som taber tryk lige så snart fyret kører. 

Jeg er usikker på om det kan være på den kondenserende del af fyret der kan være en fejl da den smider vand samtidig med den taber tryk... Nogen som har erfaringer med dette?

Det skal siges at jeg har lukket for centralvarmen for at udelukke det kunne være en utæthed der.


Vh.

Bjarke Sørensen

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Medmindre du adskiller og sætter propper på, kan du ikke lukke af for centralvarme, så du kan opnå sikkerhed for at det ikke er der det er galt.  Der vil stå det samme tryk via retur rørene. Der er 2 ting jeg studser lidt over i dit ordvalg men det er måske tilfældig. " den taber tryk når fyret kører" taber den ikke tryk hvis fyret er slukket ? Og så  den smider vand ud " Er det når du lukker vand på at det kommer ? og kommer vandet synlig nedenud. For så er det jo der og ikke ude i installationen.Centralvarme delen er den der måles tryk på. Og det vil typisk ligge på 2 - 2,5 bar 

Den kondenserende del er blot "røgen" der går igennem en køler som får vand via retur fra radiatorer og vandvarmer. Så det skulle sådan set ikke have noget med hinanden at gøre. 

Hvis der kommer vand neden ud af fyret når det starter op, vil du måske have set en trykstigning langt over de 2,5-3 bar. Så kan det være sikkerheds ventil der lukker vandet ud. hvis så trykket falder igen når fyret stopper til næsten 0 er det helt sikker din tryk ekspansions beholder der ikke virker.

 Den skal indeholde luft med et vist tryk, så det at vand udvider sig ved opvarmning kan optages i denne. Men hvis luften er forsvundet får anlægget de symptomer jeg lige har beskrevet. Desuden vil du opleve at det kun tager 5-10 sekunder at fylde op igen ti de 2-2,5 bar

Men hvis fyret smider lidt vand neden ud hele tiden, kan det være sikkerheds ventilen der har været aktiveret og så ikke kan lukke tæt igen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik

Der er ventiler på både fremløb og retur på centralvarmen, så den er udelukket😊

Det er en afløbsslange på et kondenserende fyr. Der kommer forholdsvist meget vand ud gennem den samtidig med trykket falder. Når fyret ikke kører holder den umiddelbart trykket.

Der kommer ikke vand fra sikkerhedsventilen.


Vh.

Bjarke Sørensen

Der sidder både sikkerhedsventil ved varmtvandsbeholder og oppe i fyret.

Hvordan med de andre symptomer, Tager det kun få sekunder at fylde op. Hvilken tryk fylder du op til.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik

Sikkerhedsventilen på varmtvandsbeholderen sidder på det kolde vand og er adskilt fra den lukkede kreds i fyret. Men den kommer der heller ikke vand ud af.

Fyret stiger ikke i tryk, det falder kun. Også derfor jeg ikke tror det er trykekspansionsbeholderen.

Når fyret kører begynder trykket at falde og i løbet af 1 min. Går det fra 1,5 bar til 0.



Vh.

Bjarke Sørensen

Det er også sådan ca, jeg opfattede din første forklaring, med den måde at opføre sig på kan jeg ikke regne ud hvad den fejler   Der må sikkert en montør på sagen, og så vil vi da gerne høre hvad den fejlede.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Har lige tjekket. Fyret taber også vand når det ikke kører. Det går bare lidt langsommere.


Vh.

Bjarke Sørensen

Så må jeg lige spørge. Kan du se at vandet kommer oppe fra fyret.?


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nej. Men fyret er koblet fra centralvarmen så det er et eller andet sted enten i fyret eller varmtvandsbeholderen. Men jeg tror måske et rør i den kondenserende del er utæt.


Vh.

Bjarke Sørensen

black-n-red skrev den 18-06-2017 10:50:07

Nej. Men fyret er koblet fra centralvarmen så det er et eller andet sted enten i fyret eller varmtvandsbeholderen. Men jeg tror måske et rør i den kondenserende del er utæt.

 Det tyder desværre på, der er en utæthed et sted i kedlens hedeflade.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ja det kan naturligvis være tilfældet. Det forklarer jo også den unaturlige mængde vand du skriver om i afløb til kondensvand. Er der et hul der vil den måske vokse når fyret er i gang. Så må du jo nok forberede dig på en udgift. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis