Trækning af strømkabel i kælder

Hej LDS.


Jeg står er igang med at renovere kælder, jeg er i den forbindelse ved at sætte klimaplader på væggen. Som en kælder fra 60'erne nu er, er der ikke rigtig nogen stikkontakter dernede. Jeg vil derfor trække et kabel fra strømskabet ( som er i kælderen og over i ydrevæggen hvor klimapladerne bliver sat op. Da der skal være en vaskemaskine og tørretumbler. Eneste måde jeg rigtig kan gøre det er at trække et kabel fra strømskabet langs loftet og ned i væggen. Så mit spørgsmål er blot må man det hvis man skjuler den i en kabelbakke ? Og er det korrekt forstået at den slags kabel fra strømskabet og over til strømudtag som er til vaskemaskine og tørretumber der bruger man dette kabel ? https://www.jemogfix.dk/installationskabel-5-x-2-5-mm-50-m/7112/9032503/


Jeg har en installatør der kobler det til for mig, ville bare være rart at gøre forarbejdet. 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej, det kabel du har kig på må for sikres med 16 ampere. Så det kan du godt bruge til vaskemaskine og tørretumbler. 


Opsætning er fin i kabel bakke eller sat fast med bøjler eller clips i behørig afstand. Det betyder fastgørelse for hver 20-25 cm. 


Vh. Morten 


 

Når du påtænker en indvendig efterisolering af din kælder har du forhåbentlig helt styr på dugpunktet og fugttransporten. 

Rill det ned, eller sæt et føringsrør / kanal. I et parcelhus må du stadig bruge PVC kabler. Halogenfrie kabler udvikler derimod ikke så mange giftige damper når det brænder. 

Det er en fast installation og noget efter elsikkerhedsloven ikke er lds-arbejde. og når du spørger efter kabeltype bliver man lidt bekymret hvad du har glemt at spørge om...  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis