Aktive højtalere. Hvad er THRU indgangen?

Jeg skal sætte en lille mixer til nogle aktive højtalere. Troede jeg skulle bruge jack fra mixer til xlr hun til højtaleren. På højtalerne er 1. kanal Mic/Line kanalen dog xlr han. Men nedenunder er der en indgang til hun xlr, der hedder THRU. Jeg har fået det til at virke med denne indgang, men føler på en måde det er forkert. Hvad er en THRU indgang på aktive højtalere?


Jeg bruger nogle 15" Yamaha højtalere.


Mvh


Peter

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Uff, det er en hel jungle med de stik grundet de bruges til snart alt muligt inden for professionelt audio, også strømforsyning osv. De fleste måder stikkene er forbundet på er en form for en standard, hvor man ikke skulle kunne bytte rundt på stikkene så udstyr/personer skulle kunne komme til skade. Dog er der også så mange "uofficielle" måder at forbinde det på der snart ingen standart er.

https://en.wikipedia.org/wiki/XLR_connector

Det ville være rart hvis du havde fortalt typenummeret på dine højtalere.

Det stik der er benævnt THRU vil jeg umiddelbart formode er en parallelkobling med det andet XLR stik (indgangen) du har på højtaleren så man kan koble en eller flere parallelt med den første. Jeg formoder faktisk selv samme stik er bufferet så en eventuel tilkoblet ekstra højtaler ikke belaster signalet fra din pult. Derfor har du nok også ret i tilkoblingsmåden er lidt "lumpen".

Jackstikket på din mixer vil jeg formode du skal bruge til hørebøffer og ikke som signaludgang, menn ?

Håber du er klar over det er normalt man bruger balancerede signalkilder på de stik. Dvs to ledere til signal + en stel = 3 ledere. Man kan sige det på den måde at "musikken" er mellem de to ledere og skærmen (stel) på den tredje. Håber du forstår.

Her er et link med nogle eksempler: http://www.soundpartner.dk/stik.htm

Spørg bare ind til ...... hvis jeg har gjort dig helt rundt på gulvet.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Er du sikkert at indgangen på aktivhøjtaler et hanstik?  
https://d1aeri3ty3izns.cloudfront.net/media/9/92651/1200/preview.jpg

THROU er en udgang der sløjfer signalet videre til flere højtaler i kæde. Jeg gætter på at det fuldstændig passivt parallelt ved dine højtaler og at det er derfor det virker. 

Jackstick er noget l..t. Signalet er ikke balanceret og kablet fungerer dermed som antenne. Du kan fange emc støj som kan høres, og emc støj, som du ikke kan høre, men som belaster din forstærker til den brænder af. 

Jackstik kortslutter kontakter når den føres ind - burde ALTID undgås.  

 




Det er traditionelt at højttalere har XLR han som indgang. Dermed mindsker man risikoen for at kablet fra forstærkeren ved et uheld kan kortsluttes (med uheldige følger for forstærkeren).


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis