Opbygning af lofter på 1. sal

Hej,


Jeg skal i sommerferien have renoveret min 1. sal.

Det er en gammel murermestervilla med hanebåndsspær.

Jeg har ikke super meget erfaring i opsætning af lofter og skråvægge, så håber I kan hjælpe mig med om denne opbygning vil være ok:

Vi har allerede efterisoleret med 300 mm på loft og i skråvægge.


1. Dampspærre monteres på eksisterende spær.

2. 45x95 mm reglar monteres langs med spærrene

3. 95mm isolering ilægges

4. Forskallingsbrædder

5. Fermacell 12,5mm fibergips


Grunden til at jeg vil montere reglar er for at kunne føre el-ledninger imellem dampspærre og gipsen.


Spørgsmål:

Lyder opbygning fornuftig?

Vil I vælge Fermacell med eller uden spartelkant? Der skal efterfølgende sættes filt op.

Overvejer at købe en skrueautomat for at lette arbejdet - er det pengene værd? (ca. 2000,-)


På forhånd tak :-)


Mvh. Eddie

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Lyder fornuftigt nok.

Træk nu rigeligt med strøm (husk til røgalarm).

Få klæbet/tapet din dampspærre grundigt.

Husk at isolering skal fastholdes pr. 300 mm med f.eks. uglødet jerntråd 2 mm eller forskalling.

Ville helt klart vælge plader med spartelkant på alle fire sider, det gjorde jeg desværre ikke på hele mit loft (alm. gips, 2 lag) og det var bare 10 gange nemmere at samle og spartle pænt med spartelkanter på kortenden også...

En skruemaskine kan du evt. købe brugt og sælge igen bagefter. Den er guld værd - tør ikke tænke på hvordan mine 18.000 skruer ville være at skrue i, hvis man skulle have fat i dem enkeltvis... det gør det også nemmere at sætte plader op når man er alene!

Jeg ville nok ikke sætte reglar på langs med spærene, når du i forvejen har 300 mm isolering. Du bruger så 95 + 22 mm af rummets størrelse i begge sider. 

Der ville jeg bruge forskallings brædder også, (på den flade led) Eller skillerums lægter. Så bruger du 44 mm eller lidt mere ved en lægte. Det er rigeligt til at trække elinstallationer. Forfra dåser eller PL dåser kan sagtens "skubbe lidt" til dampspærre uden at det går ud over noget. Skal du have spots indbygget skal du naturligvis kigge på deres dybde inden du beslutter dig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

pilehave: Vil prøve om jeg kan finde en brugt :-)


Erik: Bare lige så jeg forstår det. Vil du opsætte lægter langs med spærrene, og bare undgå at isolere "hulrummet" mellem fermacell og dampspærre., hvor man så bare kan trække ledninger.

F.eks. bruge skillerumslægter på 38x57 mm, så jeg kun nedsænker loftet med 38mm?

Det er kun loft + skråvæg. Alle skillevægge er af mursten.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også