Ny husejer. Stoppe cirkulationspumpe?


God aften,

Jeg har for ganske nylig overtaget et hus med et nyere Milton HR 24 gasfyr. Jeg har sat fyret i "sommer-mode", ved at indstille det til kun at lave varmt vand til forbrug.

Men, hvis at jeg skruer op for en termostat på en af radiatorerne, kan jeg høre at der suser vand igennem. Radiatorerne blive ganske rigtig ikke varme, men der er vel ingen grund til at cirkulationpumpen køre og sætter tryk på systemet sommeren over? Eller bruges cirkulationspumpen også til at sætte tryk på forbrugsvandet?

Hvordan stopper jeg i så fald cirkulationspumpen? Ledningerne til den, går direkte ind i styremodulet til fyret.

Der sidder en Grundfos UPS 15-60 (130) cirkulationspumpe på systemet.

Vh. Frederik 


Frederik
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

du har vist 3 mulighedder:

1. fyrets styring bør  slukke, men det gør den nok ikke da du kan høre susen i radiatore

2. montere en afbryder på væg/ledning og derved frakoble motoren

3. udskifte pumpen til en moderne energi pumpe f.eks. alpha2 15-60


Pas på med bare at fjerne strømmen helt til pumpen. Mit fyr slukker pumpen automatisk om sommeren, men tænder det  hver gang der varmes brugsvand. Uden pumpen vil vandet ikke kunne cirkulere til varmtvandsbeholderen. 


Mvh. AllanE

En anden risiko ved at slukke helt for pumpen er at den kan "sætte sig" - dvs til okt får du den ikke til at snurre igen og så har du pludeselig ikke sparet noget.

Pumpen bruges ikke til at lave tryk i varmestrengen, men kun til at cirkulere vandet rundt.

På nogle systemer findes der en shunt ventil som kopler varmestrengen fra, dvs pumpen cirkulerer kun vandet inde i kedlen, men det afhænger af dit specifikke fyr. Ligeledes findes der på forskellige systemer ofte flere forskellige sommerprogrammer - på vores 3 stk hvor forskellen består i om pumpen er slukket, kører 15 hver time, eller 15 min hver anden time.

Har du travet hele manualen igennem for disse muligheder?


Tak for svarene. Jeg gik igennem manualen igen og fandt en funktion, hvor den også stopper cirkulationspumpen, men stadig laver varmt forbrugsvand.


Frederik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis