Spørgsmål ang. kloakledning/system

Hej


Er lige flyttet ind i et hus fra 75 og er ved at finde ud af hvordan kloaksystemet virker. - primært fordi der kommer en klam lugt fra den ene brønd - og så er det jo altid godt at vide, hvis der sker noget   

Jeg har 2 brønde hvoraf brønd 1 er til toiletvand og brugsvand (Den som lugter) og brønd 2 er til alm regnvand.
Har vedhæftet et billede af hver brønd.

Da brønd 1 jo ikke er stoppet, er jeg lidt i vildrede om hvorfor det lugter? Er det måden det er lavet på?

I øvrigt undre jeg mig over hvor det vand der løber i de grønne rør i begge brønde kommer fra, da der ikke ligger noget i den retning hvor vandstrømmen kommer fra?


Håber der er nogle der har lidt forstand på det?   


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det lugter jo altid i kloakken, så lugter det fra brønden, er der en utæthed i brønden, måske låget ikke slutter helt tæt.


Vi prøver igen, i morgen --

Låget skal være på, og man kan eventuelt smide lidt jord over. Så kommer lugten ikke op. Hvis du ellers vil vide hvordan det hænger sammen kan du sikkert søge på din adresse på kommunens tekniske forvaltning. Det er ikke sikkert det tortalt i detaljer er som de har fået indberettet, men det skulle helst ligne meget.

Er det "skelbrønd" så det kun er dit eget der løber i dem eller kommer det også fra naboer ? 

Der kunne eventuelt være noget dræn der giver konstant vand. Det skulle i så fald kun være regnvands brønd. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Okay jeg prøver og tætne rundt om brønddækslet og de 2 små huller til at løfte i - dækslerne er af støbejern.

Jeg bor på en koteletgrund så jeg har en nabo, men det ser ikke ud til han er koblet på dette.
Der er ingen rørudgange over fra hans hus, men kun fra mit hus.
Der er én brønd ved naboens hus dog med betondæksel, det har jeg ikke tjekket.

Huset er til salg og ejeren bor der ikke, så har ikke haft mulighed for at spørge ham.

Prøver lige om jeg kan finde noget ved kommunen..


Din tilslutning med et rør der falder lodret er sikkert ok, men det er atypisk. Normalt kommer man ind i bunden i sådan en gennemløbs brønd. Det var årsagen til min "nysgerrighed"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Faldrøret er lavet fordi indløbet sidder så højt, hvis det ikke var der ville hele brønden blive svinet til, når vandet plasker ned fra så stor højde.

Nu ved jeg ikke hvordan din brønd ligger, men en gummimåtte hen over dækslet, er fin til at lukke af for lugt op af dækslet.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Du lægger et stykke plastfolie under dækslet , det blokere for lugten.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Jeg prøver med noget plastfolie under dækslet og ser om det hjælper :-) -Det er lige hvor jeg parkere og dækslet ligger i niveau med nogen sten.

Den lodrette faldstamme i brønden er lavet for ikke at lave vacuum i kloakrørene i dit hus. Det er ikke længere lovligt at bruge denne løsning, men anlæg lavet inden ændringsdatoen er stadig lovlige. 

Alle rørtilslutninger skal tilsluttes i bunden af brønden. Kun regnvand må tilsluttes i siden hvis det er en sandfangsbrønd.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis