Indkørsel - valg af materiale

Hej

Jeg har tidligere, for et par år tilbage, skrevet nogle indlæg herinde da jeg har haft brug for hjælp - i forbindelse med istandsættelse af hus. Jeg er nu, mere eller mindre, nået i mål, i hvert fald indendørs. 

Jeg skal nu til at have lavet ny indkørsel, budgettet til dette er yderst begrænset, hvorfor jeg har kigget på granitskærver i stedet for fliser, som jeg (umiddelbart) ser som en billigere løsning. Men hvordan skal man gribe det an?


Jeg synes ikke jeg kan finde meget på nettet omkring lige netop dette emne. I øvrigt, hvad med størrelsen af skærver? Jeg har kigget her: http://sandmanden.com/granitskaerver-stenmel men ved ikke mht. størrelsen.


Gode råd modtages med kyshånd

På forhånd tak for hjælpen

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Man har faktisk ret mange muligheder, når det kommer til anlægning af indkørsel. Og du får ret i, at fliser er dyrt, især hvis man skal have en brolægger indover.

Sådan som jeg ser det, har du så 2 valgmuligheder og det er enten granitskærver eller pyntegrus. Pyntegrus er oftest det billigste valg.

Nu skriver du ikke hvor meget du skal bruge, men såfremt det er over 4-5 m3, er det altid billigst at kontakte en vognmand som kan stå for leveringen. De behøver nemlig ikke at tjene penge på skærverne, så længe de får kørslen.

Til indkørsler anbefaler man altid at gå op i en 11-16 mm. skærver. 8-11 skærven kan nemlig godt sætte sig i dækmønstret.

Jeg har skrevet dette blogindlæg om sandkassesand hvor mange af tingene også gælder for granitskærver og pyntegrus. Læs afsnittet "Hvor er det billigst at købe sandkassesand?" , her gælder præcis det samme for granit og grus.

Håber du kunne bruge svaret.

Held og lykke med indkørslen! :-)

pilehave skrev den 14-06-2017 14:23:10

Er ikke pjattet med hverken ral eller skærver - dem der har det på vores vej, får det altid kørt ud på vejen så de små skvatter når de kommer kørende på rulleskøjter eller løbehjul på den ellers glatte asfalt.

 Det er jeg heller ikke, og det er fordi de "småsten" har det med at sætte sig fast i vinterdækkene - træls at køre rundt med. 

Den bedste "økonomi " indkørsel får man med først udgravning, som er lidt afhængig af jordbunden. Dernæst stabil grus i 10-15 cm dybde. Husk at der skal være fald ud til sider så vandet kan løbe væk. Vil man have en lidt fastere overflade kan man afslutte med knust asfalt. Alle tingene købes hos den lokale entrepenør / vognmand. Der skal vibreres godt under udlægning. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tusind tak for svar alle sammen. 

Mht. Fald bliver det intet problem. Hele min grund, der hvor indkørslen skal være, skråner ned mod garagen, hvor der er brønd, afløb mm

Annonce

Vælger man at bruge knust asfalt kan man læse at "Jorden omkring veje med knust asfalt kan blive forurenet med især PAH'er og kulbrinter. Forurenet jord er underlagt en række restriktioner, bl.a. kræver det tilladelse fra kommunen at flytte jorden". Og hvem gider have sin grund reg. som giftgrund - ikke mig.   

Mon ikke det er en lige lovlig frisk argumentation, når man sammenligner veje med indkørsel. Og at grunden derefter bliver reg. som "giftgrund" Der kan ikke drages sammenligning med forurenet jord og "giftgrund"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok, så (lettere) forurenet grund :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis