Afspærringsventil lovpligtig?

Hej med jer,


For nogle år siden fik jeg opsat en håndvask på mit lille WC hvor der førhen kun var et toilet. Da jeg kun havde brug for koldt vand i hanen, fik jeg en håndværker til at tilslutte håndvasken til samme vandrør, som toilettet får vand fra. Der sidder en afspærringsventil på vandforsyningsledningen før den fordeler sig til toilet og håndvask, dvs. at den spærrer for vandet til både toilet og håndvask.


Er denne installation lovlig? Skal der være separat afspærringsventil til hvert tapsted?


På forhånd mange tak for svar!


Med venlig hilsen

Mikkel

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er helt lovligt, og du må gerne selv reparere både vandhane og toilet. Hvis afspærringsventilen ikke havde været der (hvilket også er lovligt), må du ikke selv reparere / udskifte.


Søren O

Hej søren, tak for svar.

Grunden til at jeg spørger er, at jeg har fået foretaget et vvs-tjek i min lejlighed, og han har noteret at min installation er ulovlig fordi der ikke er separat afspærringsventil til toilettet. Jeg har kontaktet firmaet, som lavede installationen i sin tid, og de siger, at det er lovligt sat op - det er helt lovlig så længe man kan lukke for vandet - så gør det ikke noget, at man også lukker for vandet til håndvasken.

Jeg er lidt bange for at dem som lavede tjekket prøver at snyde mig. Hvad gør man i sådan en situation?

Mvh Mikkel

Snyder dig ? ? Det kommer jo an på i hvilken anldning du har fået lavet vvs tjek. Er det påtvunget at du skal rette dig efter det / skal have dem til at lovliggøre det ?


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg skal have lovliggjort installationer som ikke er lovlige, ja. Dem som har lavet tjekket vil selvfølgelig gerne lave det for en klækkelig sum penge, men hvis der faktisk ikke er noget ulovlig ved installationen, så skal det selvfølgelig ikke laves.

Ja vel så må vi jo håbe at der er nogen herpå forum der kan komme med noget §

omkring de haner. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Ja det kunne være skønt!

Bed firmaet om og komme med en lovtekst der beskriver ulovligheden om din installation 😊

Det har jeg faktisk gjort, og de svarede tilbage at de vil have penge for det :-)

Jeg kan læse imellem  linier at du under ingen omstændigheder skal have dem til at lave det. Hvis der ikke er andre "ulovligheder" så koster en / to afspærringe hane altså ikke ret meget. Du må endda selv montere dem. Det er måske ikke værd at spilde krudt på så lille en sag. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er på ingen måde ulovligt, Afspærringsventiler ved tappesteder er en fordel og anbefales altid. men ikke et lovkrav. 


Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis