12kh Korsør

Hej.

Har fornyelig købt en 18f klinkbygget jolle, hvori der senere er ilagt en 2 cyl 12 hk korsør benzin motor.

Det skal siges at jeg intet anede om motorer før jeg købte den. Har læste mig frem her og på http://www.mysigma.dk/ de sidste par dage 

Den starter fint nok. Men når vi sejler den sker der det at den holder samme fart lige meget hvordan gassen står. Altså motoren arbejder mere når man giver gas. Men tror skruen holder samme hastighed. Pludselig sejler den så hurtigt og bliver meget dæmpet i lydniveauet. Men kan så ikke rigtig sænke farten. Den flyver afsted. Sætter man den så i frigear og tilbage i gear starter det forfra med mere støj og samme langsomme faste fart igen. Efter samme tidsrum som sidst tar den ved igen... Efter noget tid er den så gået ud og har ikke været til at få et pip ud af før man har ventet en rum tid.

Nogen der kan genkende problemet? 

Jeg har prøvet at dreje på skruen og stævnrør. Stævnrør kan jeg dreje med 2 finger og skrue virker til at sidde fast nok på. Tænker det nok er noget med gearet. Jeg kan ikke sætte gearet i bak. Kan godt bakke med skal holde gearstangen tilbage. Den går ikke i hak som i frem position. Jeg forstår ikke gearet, men har optagen den her lille video. Måske nogen kan se en fejl...


Det skal siges at jeg opdagede at der løb benzin ud gennem luftfilteret. skilte karburatoren ad og fandt ud af at svømmeren sad fast. Har så fået fortalt at de gamle vinyl svømmere kan udvide sig en lille smule hele vejen rundt pga den øgede mængde etanol i benzinen! Med nænsom overtalelse lykkedes det at få den ud at svømme ordentligt igen. 

Så det at den er gået i stå vil jeg skyde på stammer derfra.


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis den ellers er med fast skrue, kunne det jo tyde på at den skrider i "koblingen"

Men om der er justeringsmuligheder, og hvordan gearkassen ellers fungere ved jeg ikke.


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg har ikke kendskab til det pågældende gear, så det med at forhøre dig på havnen må være en rigtig god ide. 

Koblingen må kunne justeres. På videoen vises en justerskrue som vender ind mod udgangsakslen. På skruen sidder en kontramøtrik. Prøv at stramme skruen lidt, således at gearstangen bliver sværere at få i indgreb. 

Andre koblinger har en stor møtrik siddende omkring akslen. Denne møtrik justerer koblingen.

Jeg er ikke sikker på at gearstangen kan låses når du skal "bakke".


Søren O

Tak for svarene.

Jeg har nu strammet skruen på koblinsarmen for frem, som jeg har læst mig til og "Søren O" osse foreslog, så der nu skal lidt mere skub til at få den i frem. Har osse skifte olien, så jeg er sikker på det er den rigtige olie der er i koblingen og 

Men den tar stadig ikke ved desv. Og jeg kan ikke finde nogen info på sådan en kobling. Er ved at være bange for at jeg ikke kommer ud og sejle i år.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis