Udfald på Tv signal - Egen antenne

På mit, efterhånden ældre tv, er der det sidste år kommet en del udfald på nogle af kanalerne på Tv'et. Primært på Dr1 og Dr2.

Billedet pixelerer en gang i mellem, hvorefter det igen bliver ok. Signal og styrke er opppe på 100%.


Jeg bor 10 km, i fugleflugt fra sendemasten, med frit udsyn. Antennen er dog sat på loftet af en ladebygning med eternittag, men det tænker jeg er uden betydning.


Jeg har netop skiftet kabel til et 75 ohm, Class A med ren kobber kerne og dobbelt flettet skærm og sat en ny antenne op, med flg. specifikationer:


• Optimeret til at modtage kanal 21-60 og dæmpe 4G/LTE signalerne.
• Velegnet til modtagelse af digitalt TV signal DVB-T/T2.
• Antal elementer: 14.
• Passiv antenne.

Tekniske data:
• Impedance: 75 Ohm.
• Gain/forstærkning: max 15dB.
• Beam width H/V : H30°/V50° or H35°/V55°.
• Længde mål: 916mm.


Alt monteret med F-stik og HF tætte samlinger.


Skulle der være nogen med antenneteorien i god behold, der kan hjælpe mig med at komme tilbage til et bedre signal igen?


Vh. Morten.

 


 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis signalstyrken er oppe på 100% og du oplever korte perioder med pixeleringer, skal du nok til at kigge efter maskiner/hvidevare/fyr der tænder og slukker.  

At antennen sidder under et eternittag burde ikke betyde noget med den afstand du har til senderen, forudsat du ikke gemmer dig bag bakker i et hul.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej Leif

Det er ikke bare korte perioder. Det er stort set konstant. Nogle dage bedre end andre. Det er det samme midt på dagen som midt om natten. Der er ingen maskiner eller andet der burde kunne genere signalet. Jeg kan se senderen når jeg kigger i retning af den, så er snart ved at løbe tør for idéer.


Ved ikke om det også kan være mit TV der laver problemerne. De øvrige TV i huset har ikke problemerne. Men som nævnt, så er det kun på nogle af kanalerne... hvor de øvrige kanaler ser helt fine ud uden udfald.


 

mdn skrev den 13-06-2017 21:38:32

Hej Leif

Det er ikke bare korte perioder. Det er stort set konstant. Nogle dage bedre end andre. Det er det samme midt på dagen som midt om natten. Der er ingen maskiner eller andet der burde kunne genere signalet. Jeg kan se senderen når jeg kigger i retning af den, så er snart ved at løbe tør for idéer.


Ved ikke om det også kan være mit TV der laver problemerne. De øvrige TV i huset har ikke problemerne. Men som nævnt, så er det kun på nogle af kanalerne... hvor de øvrige kanaler ser helt fine ud uden udfald.

 Ja ok, så er det ikke kontaktstøj der er skyld i problemerne. Det skyldes så manglende feltstyrke på antennebøsningen af TV'et. Det er absolut ikke unormalt at feldtstyrken variere kraftigt mellem dag/aften i UHF/SHF båndene. Dog undre det mig at "gasmåleren" så viser 100% på TV'et når pixeleringen indtræder.

Når du har flere TV på samme antenne, har du formodentelig også en bredbåndsforstærker samt splittere ud til hvert TV. Måske der er en fejl på kablet mellem splitteren og ud til det dårlige TV ???

Du kan eventuelt prøve og bytte rundt på det dårlige TV og et af de gode. Følger problemerne det dårlige TV,  trænger det nok til hjælp ved en reparatør og omvendt er det formodentlig en kabelfejl.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis