Kipbjælke dimensionering og konstruktionsprincipper

Hej,

Er der nogle der kan verificere lidt beregninger og konstruktionsprincipper på bla. kipbjælke samt bjælkespær.

Bygningen (garage) bliver i udvendige mål, 7m bred og 8,2m lang, 20 grader tungt tag (Beton tagsten med huntonit undertag) og opbygget som skalmur med bærende træskelet (45x95 cc 60 dobbelt topplanke) Er det OK til at bære tagkonstruktion ?.
Der opsættes indvendigt 45x45 reglar på tværs og efterfølgende gips - er der så behov for vindtrækbånd ? Nederste rem er selvfølgelig forankret med gevindstænger gennem leca til betonfundament.

Kipbjælke 140 eller 160 x 520 ? Måske mulighed for at komme ned i højde med bredere bjælke ? Tænker på at sætte et stykke spærtræ, måske blot 45x95 under kipbjælke, så det sidder på samme måde et hanebånd.
Det må gøre det hele noget stivere, og jeg vil alligevel gerne have et smalt fladt loft i midten af bygningen til spots. Dog ikke så meget at det kunne laves med traditionelt hanebåndsspær, da jeg formoder at hanebånd så vil komme langt ned.

Dvs. noget i stil med nedenstående, hvor ! er kipbjælke :)    

   /!\
  /---\
 /     \
/       \

Bjælkespær cc 60 i 45x220 ?. Udføres det bedst med saddelhak ved kipbjælke og træskelet eller kan der benyttes beslag til montering ?

Mange spørgsmål, og håber der er nogen der kan besvare bare nogen af dem :)

MV



 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan evt kigge lidt på http://dimension.athena-cms.dk/Wood...WoodenBeam.dll/$/

Der kan du beregne din kipbjælke. Hvis jeg var dig villle jeg nok konsultere en der ved lidt mere om store konstruktioner. Der skal tages højde for noget vind afstivning der skal tænkes ind i den konstruktion. Jeg vil tro du skal lave væggene i 45x145 for at opnå stivhed nok men ved det ikke. Din kipbjælke skal vare 533 mm x 160 mm ser det ud til vil tro du skal op i 245 i bjælkespærrene. Har du evt overvejet at lave det i saksespær  og så lave et indskudt dæk. Jeg har lavet en garage på 8 x 11 meter med 3,5 meter indskudt dæk i den ene ende med saksespær 40 grader udvendigt og 25 grader indvendigt. Du kan evt lave et kort stykke med kipbjælke i stedet for det bliver nok nemmere.


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Tak for indspark til Fiahgt. Er der ikke andre der har input ?



 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis