Støttemur til indkørsel.

Jeg skal til at lave en støttemur som holder vores indkørsel.

Muren der var der før var blevet støbt ovenpå jorden, så den var væltet, så nu skal jeg til at bygge en ny.

Jeg har tænkte mig at grave 90 cm ned fra lavest terrænhøjde og bygge op med fundablokke med armering, men jeg har lige nogle huller i min viden.

Når renden er gravet, hvad skal jeg lægge imellem jorden og det første skifte af fundablokke?

Skal jeg bare hælde beton i renden som bund, eller skal jeg smider sten eller stabilgrus under betonlagsfundamentet?

Når jeg så har lavet fundamentet som jeg vil stille fundablokkene ovenpå, skal jeg så bare stille fundablokkene eller skal de hæftes, eller er det hæftning nok når de bliver fyldt op med beton?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvor høj skal muren være, måske kan du nøjes med at  40 cm ned og lægge 5 -10 cm. sand og sætte stemme med hældning ind mod den jord, muren skal holde. Hvis du vil støbe er fundamentet, begynder du vare med lidt beton i bunden. Fundablokkene stiller du vare i den våde beton.


fase

Vi bor på kuperede grunde dvs. Vores indkørsel støder op til naboens have som har et høj bed derligge30 centimeter undervoresindkørsel.

Og der kan ikke være en hældning da der skal støbes stolpesko ned i muren så der kan komme hegn op.

Når din indkørsel ligger over naboens have, bliver du nok nødt til at støbe og sætte fundablokke. Nu drejer hældningen sig ikke om mange cm.. Hvis du ikke skal mere end 30-40 cm over jorden er en 3-4 cm. nok, og så kan du nemt støbe stolpesko ned i fundablokkene. Du skriver ikke noget om, hvilken jord, du skal støbe i. Er det sand, ler eller noget andet.


fase

Muren skal max gå 10-20 centimeter over jorden på vores side.

Jorden er nok ler når vi kommer så langt ned, men da naboen har anlagt højbed kan det også bare være normal jord, jeg ved det først rigtigt når jeg har gravet renden.

Der der er vigtigt er at vandet der løber ned bagved væggen kan komme væk igen. Du skal mindst ligeså langt ned som du er over terræn. Og du jan fint læne den tilbage mod jordvæggen så den er lidt skrå. Du skal huske armering i blokkene ellers er der ikke så meget styrke i.


Du starter bare på et plant og lige bæredygtigt underlag i rendende du graver. Stabler blokkene op med jern og hælder beton i til sidst. Var det min væg ville pudse den med durapuds bagefter 


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce

Hvis jeg skal støbe et beton underlag som fundablokkene kan stå på, så er et 10cm underlag vel fint nok med kamstål støbt ind i, eller?

Men det er lige det med at lave betonen... kan man bruge weber tørbeton og hvor mange 25kg sække skal der til at lave 1 m3?

Jeg synes det virker så omstændigt at få fat i støbemix / grus og sten + cement og en blander for....

Du behøver ikke at komme armering i din beton. 1 M3 svarer til ca. 1000L/12,5L = 80 sække. Jeg ville blande sten i betonen f.eks. perlesten. De er skovlbare og til at have med at gøre. blandingen kan du fortage i en trillebør ved først at blande tørt og derefter komme vand i, så blandingen skovlbar.


fase

Jeg tror det bliver alt for dyrt at købe så mange sække. Og det er ret besværligt at blande 1 m3 beton med håndkraft. Jeg har gjort det til nogle stolpestøbninger, men det er langt lettere med blandemaskine. Og det er uanset om det er færdigblandet i sække eller du køber støbemix og cement. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis