Svævebane i have uden træer?

Hej alle


Vi har et fint nybygget hus - og en dertilhørende pandekage af en have. Jeg pusler med idéen om at give ungerne i svævebane, men I min barndom var det noget, der hang mellem et par gamle egetræer :-) En søgning på nettet efter svævebaner på stativer giver kun dyre løsninger beregnet til offentlige legepladser.

Men det kan jo ikke være så svært at hamre en 3-4 m høj trefod sammen af noget imprægneret 70x70, støbe det ned i jorden og spænde linen mellem disse. Eller kan det? Særligt topsamlingen har jeg lidt svært ved at se løst uden 'specialbeslag' for at gøre det stærkt nok. Dertil kommer fastgørelsen af selve wiren til trefoden.

Alle input til konstruktion af et par 'tårne' til svævebanen modtages hjertens gerne, så ungerne kan få luft under fødderne til sommer :-)



Man bliver jo aldrig LDS'er, hvis man ikke prøver!
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

To runde kraftige stolper a la telefonmaster, hver godt gravet ned og skråtstille væk fra hinanden. 

i Startenden skal du jo både have det højt og samtidig have mulighed for at komme op i start position. Det kunne godt kombineres med et gyngestativ f.eks. De runde master skal graves 1,5-1,8 m ned og deter faktisk ikke så svært. Man skal blot have en grøft man selv kan stå i.

Det kan gøres med 2 kraftige bjælker / master i et A og så en wire som bardun bagud. Master skal ikke støbes ned, Man kan støbe til en anker for bardunen bagud, men en kraftig stolpe gravet 1 m ned og " angribe" den ved jord overflade eller endnu bedre lidt under.

Kørebardun kan slås omkring begge stolper og så eller nogla kraftige wireklemmer.  

Vedr. beregning af laster: 

Når man hænger i sådan en opstrammet "tøjsnor" vil trækket naturligvis være langt kraftigere end den ophængte vægt.

Man skal gange med 10 og dertil lægge det som dn er strammet op med. Så regner du med 2 store børn samtidig eller onkel tykmand så skal wiren altså kunne holde til 1500 kg + de 3-500 kg. som du strammer op med. Og når det hele er færdig tager du lige på en sikker måde at hænge 2 meget voksne op midt på banen og gynge med det hele. Kan den holde tll det må det være ok. 





Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

I forbindelse mad FDF har jeg da været med til at lave forskellige svævebaner, også nogen der ikke brugte terræn forskelle. Her har vi typisk bygget et par A ramme ri gode lange ragter og så ellers spændt et tog og med kraftige taljer.... Du skal så forankre i begge ender med fx kraftige jordskruer eller et kraftigt træ...

Her behøver du ikke grave noget ned.....


Så søg hjælp hos de lokale FDFére eller spejdere..... De ved hvordan du skal gribe det ordentligt an....


MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis