Erstatte dårlige bjælker

Mit staldtag blæste væk i en eller anden storm der var engang, og blev siden opbygge som vist på billedet.

Alle spær hviler på en 45 x 200 rem, der er fastgjort til loftsbjælkerne - og som ikke hviler på væggen, men på de gamle bjælker.

Loftsbjælkerne skal jeg have fjernet og erstattet af 45x145 spærtræ, hævet ca. 1m i forhold til de gamle loftsbjælker.

Der skal laves nyt betongulv, kan man derfor nedstøbe IPE 100 stålbjælker for hver af de gamle loftsbjælker, og fastgøre den improviserede rem til denne?

Den gamle bjælke er flere steder i meget dårlig stand.


 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad med at understøbe remmen, således at det bliver muren der kommer til at bære din tagkonstruktion. Det er især vigtigt at være omhyggelig hvor spærene hviler på remmen. 

Forslaget med at lade IPE 100 jernbjælker bære remmen er ikke uproblematisk. Jeg går ud fra at du har tænkt dig at placere dem indvendigt helt ude ved muren. Du vil så få understøtningen helt ude på siden af din rem. Det kræver et ordentligt beslag som kan bære remmen. Samtidig bliver belastningen ikke central på din bjælke, hvilket giver vridning i bjælken, men har du en bjælke pr. ca. 1,0 m går det nu nok også.

Inden du fjerner de gamle loftbjælker, skal du have opsat de nye. Det er for at dit tag ikke skal " skride ud". Du skal også kontrollere hvordan din tagkonstruktion er fastgjort til dit murværk. Hvis du ændrer noget, så må du sikre at fastgørelsen af tagkonstruktionen ikke bliver ringere.


Søren O

Det kan umiddelbart ikke ses på dit billede. Så synes jeg din ide med IPE 100 er i orden. Så kan bjælkerne jo komme ind under remmen. 


Søren O

Hvis ellers din mur er nogenlunde lodret, så skulle du jo kunne stille IPE100 bjælken helt op mod muren og lade den bære din rem. Jeg gætter på du skal have en under hver bjælke der der jo ikke er meget bæring i en 45x195 der ligger på den flade led.... Du kan med fordel svejse en flange på toppen af dine IPEére, og her bore nogle huller du kan bolte IPE og rem sammen. Faktisk kan du med denne læsning hænge IPEérene op mens du støber omkring disse og får god bæring.  


Som det er nu svæver mindst hver andet spær... remmen bærer ikke voldsomt meget... Jeg gætter på du har mindst 2 meter mellem hver af dune vandrette bjælker som remmen ligger oven på... Og med det i tankerne så vil du også kunne støbe en IPE under spæret i disse mellemrum i første omgang, og efterfølgende de resterende, og det så efter du har fjernet de vandrette gamle bjælker.... Men husk lige at få montere de nye vandrette bjælker inden du fjerne de gamle.....


MVH Njord

Ved nærmere eftertanke er det mere økonomisk at nedstøbe en stolpesko og bruge træstolper.



 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis