ringeklokke system med trafo

Min morfars "ældre" ringeklokke system er holdt op med at virke.

Det er formentlig en trafo, der er gået. Men der er nogle ting jeg ikke helt forstår i hvordan det er konstrueret og derfor er jeg ikke helt sikker på hvad der skal skiftes.


Umiddelbart er det 3 ringeklokker, der er forbundet til en 12v trafo (den røde) på billedet.

Forbindelsen er således at ringeklokkernes +/fase er forbundet til en pind på trafo'en mens klokken er forbundet på den anden pind via den orange kasse på det andet billede (som jeg ikke er helt sikker på hvad er).


Det mærkelige er at -/nul på ringeklokkerne ikke lader til at være forbundet med andet end hinanden - hvilket for mig ikke helt giver mening. 


Generelt så overvejer jeg

  1. Hvordan jeg nemmest finder ud af om det er trafo eller den orange kasse som er røget
  2. Om jeg blot kan skifte dem eller om der også er et problem med nul'et som jeg må tage mig af
  3. Må jeg lave det? - hele systemet er adskilt fra 230v med en stikprop så jeg tænker at det ikke er fast installation. 

Ask
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den røde kasse er en transformer og den gule er et relæ. Du kan begynde med at måle på transformerens 8 V klemmer, voltmeteret skal stå på AC. Hvis du kan måle 12V er transformeren OK.  Dernæst skal du se om relæet trækker, når du trykker på ringetrykket. 


r et relæ


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis