ingen afkøling om sommeren på fjernvarme

Hej

Jeg har et ældre fjernvarme system med en varmeveksler (indirekte tilslutning) til opvarmningen og en gammel varmtvandsbeholder. 

Når jeg bruger varme i huset, kan jeg godt få en ok afkøling på returvandet men nu hvor jeg ikke har varme på, leder systemet retur vand tilbage med ca. samme temperatur som fremløb, ca 60 grader og retur 58 grader

Jeg har lige monteret en Alpha2 cirkulationspumpe. Den er nede på 3-4w da jeg ikke har varme på.

Jeg har set lidt på systemet men er ikke særlig klog på dette. Jeg kan se at varmtvands beholder tilgang er monteret efter veksler og cirkulationspumpe. Nok for at undgå det store tryk i beholder, men giver det ikke problemer? 

Når der så ikke bruges varme i huset er der kun varmtvandsbeholder til at afkøle og det er jo ikke nok?

Fjernvarme vandet til veksler, skal det bare fise gennem veksler med uændret flow, uanset om man har forbrug eller ej. Når jeg ikke har dette forbrug, kan det ikke afkøles i veksler og får derved den samme retur temperatur.

Håber der er nogen der lige kan give mig lidt info derom .-)


Tak


Ole
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er vel en returtermostat både efter veksler og efter varmtvandsbeholder, ellers er der jo ikke noget det forhindrer uafkølet vand på at blive ledt tilbage. 

Der sidder en termostat på retur fra veksler. Den har en føler i fremløb til varme og varmtvandsbeholder. Den har jeg sat så temperatur på vand til varme og vandbeholder er 50 grader, for at kunne få varmt vand. Kan den være i stykker så den ikke lukker for gennemstrømning? Jeg kan fint justere temperatur op og ned.

Der sidder en ventil på retur fra varmvandsbeholder. Hvis jeg lukker for stophane på retur fra varmvandsbeholder, stiger returvandet med ca 2 grader. Derved sætter jeg vel retur ventilen der, ud af spil.


Ole

Hvad er det for en varmtvandsbeholder du har? Det er vel ikke en gammel kappe varmtvandsbeholder? Kan du evt. lægge nogle foto op?


Søren O

Der er lidt billeder i svar længere oppe :-) Det er en gammel varmtvandsbeholder nok fra huset var ny for 50 år siden :-)


Ole

Nu er jeg ikke ekspert på dette her, men det er da korrekt at du ikke har ret meget afkøling. Men du har heller ikke ret meget flow igennem i timen. Når din varmtvands beholder begynder at falde i temperatur, så bliver der lukket op så der kommer varmt vand igennem til at varme din vandbeholder op. Og når det så er sket, så lukker den for fjernvarme vandet igen. Så ja om sommeren har du en rigtig dårlig afkøling, men du har også en meget lille forbrug, så det har ikke det store at sige set over et helt år. Det er i hvert fald sådan det fungere her hos mig med mit fjernvarme.

Jeg har også slukket for cirkulationspumpen i sommer perioden. Men min er også en gammel en der æder 50W 

Annonce

Hvordan finder jeg aktuelle forbrug eller hvor meget flow der er i fjernvarmen? Der sidder en Kamstrup måler Multical 601. 

Jeg troede man betalte for det antal m3 der løb gennem systemet (min veksler) og tillæg for dårligt afkøling. Hvordan tjekker jeg at det ikke bare fiser igennem ? Når varmtvandsbeholder bliver lukket på stophane på returrør, stiger retur temperatur med et par grader. Det er vel det samme som at lukke for beholderen og så burde retur ventil på fjernvarme siden lukke, og dermed lav retur temperatur, eller?


Ole

Det er en gammel vandretliggende kappevarmtvandsbeholder du har. Den er absolut uegnet til et moderne fjernvarmeanlæg. 

Det er en rigtig dårlig løsning først at sende fjernvarmevandet gennem en varmeveksler, og så derefter sende det til varmtvandsbeholderen. Din fjernvarmeveksler kan ikke levere samme temperatur til dit anlæg, som den " modtager".

Jeg tror at dit "hovedproblem" ligger i at din fjernvarmeveksler er indstillet for højt, eller at termostatventilen er i uorden. Ved lavere temperatur fra din varmeveksler får du en lavere temperatur på dit varme vand.

Hvad med dit årsforbrug - kan du undgå at betale tillæg for manglende afkøling?

Min anbefaling er at udskifte din "ældgamle" varmtvandsbeholder med en separat varmeveksler til dit varme forbrugsvand. Denne varmeveksler skal tilsluttes direkte til fjernvarmen, således at din nuværende varmeveksler kan lukkes helt af om sommeren, og du kan slukke for din cirkulationspumpe. Denne løsning vil give dig en helt anderledes afkøling om sommeren.


Søren O

Ved at trykke på den blå pil til venstre på din måler, kan du bladre gennem hele menuen og se både temp. og flow. Din ventil på returen kan godt lidt utæt, så der løber lidt vand igennem. Det lægger du ikke mærke til om vinteren.


fase

Hej Heegaard, 

Du angiver postnummer 7700. I Thisted betaler du for energien - dvs kWh. OG et tillæg for dårlig afkøling efter et ret finurlig system. http://www.thisted-varmeforsyning.d...ation-2017

Ellers helt enig i Søren O analyse. Din gamle varmtvandsbeholder og dens styring er noget hø - duer ikke. Din varmtvandsbeholder burde lukke for gennemstrøm når den er varmt nok. 


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis