Har mureren gjort det godt nok?

Hej murer-kyndige

Jeg har haft en professionel murer til at udføre en murgennembrydning i mit hus i en bærende væg.

Mureren har lagt 2 tegloverligger op oven på hinanden med armeringsjern imellem 

det svarer til en 2 skiftet overligger, siger han. Overliggerne måler ca 240 cm og er produceret ved Strøjer tegl.

Hullet er 180 cm bredt. Jeg er vedhæftet et par billedet af gennembrydningen.

Da aftalen med mureren oprindeligt lød, at han skulle lægge en stålbjælke, vil jeg høre jer, om I mener at sådan et to skiftet overligger yder nok bærevne.

Huset er et en murermestervilla i kld. stue, 1. og 2. sal. Arbejdet er lavet i stueplan.

Håber I kan hjælpe med at opklare spørgsmålet.


- Rune Heidtmann, Odense

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvordan ligger dine loftbjælker? Ligger de på langs med " den gennembrudte mur", eller hviler bjælkerne på muren?

Hvis bjælkerne ligger på langs med muren, vil jeg ikke være betænkelig. 


Søren O

Her må jeg melde pas. Der må være en murer som kan oplyse hvordan den slags normalt udføres.


Søren O

Det lyder utilstrækkeligt. Der er kun brug for armering i nederste skifte - resten af bæreevnen afhænger af hvor mange skifter der etableres over den armeret teglbjælke! Det fungere ligesom en betonbjælke med armering i undersiden. Min umiddelbare reaktion er, at en 2 skifter bjælke ikke er nok - det er typisk noget man vil anvende over en ikke bærende åbning! Jeg synes du skal afkræve en statisk beregning af bjælken, da du sandynligvis også vil blive pålagt at levere en beregning af kommunen.


 Certificeret Statiker

Hvis i har aftalt jern bjælke så er overliggere ikke ok.  Desuden bærer 2 enkelte overliggere ikke det samme som en rigtig 2 skifte overligger.  Teglværket oplyser hvilken type man kan bruge da de har alle oplysninger om statik og bære evne på produkterne.  Sådan en er så væsentlig tungere end en enkelt  stens overligger så jeg kan sagtens se de praktiske problemer med at montere en dobbelt eller et jern. 


km
Annonce

Okay, nu har jeg skrevet til teglværkets regnedreng og spurgt.

Hvad synes I jeg bør gøre nu? Er det så grælt, at jeg må få mureren til at lave det om og eventuelt klage til Byg Garanti?

Ja..hvis han ikke kan dokumentere bæreevnen!


 Certificeret Statiker

Du skal klage til byggeriets ankenævn. Hvis han ikke kan eller vil efterleve ankenævnets afgørelse, udbedres med BYGs garanti ordning. 


km

Vi oplevede fuldstændig det samme. Havde også aftalt stål i en døråbning magen til din. I stedet smed mureren 2 tegloverliggere op. 

Jeg smed en krydslaser på og kunne dokumentere en nedbøjning på over en centimeter. Så kom de ud og skiftede til stål begge steder.

Uanset hvad, så får du en svagere løsning med tegloverliggere end med stål. Jeg ville holde fast på at få leveret det aftalte. Den slags ændringer laver man ikke uden at rådføre sig med kunden først.


Du har bestilt en stål bjælke, men fået to lag sten...

Altså noget helt andet end det bestilte, og mureren siger det er godt nok.....


Havde du været ude for at købe en bil og bestilt en Mercedes og der så blev leveret en Mazda.... Havde du så været i tvivl? Også selv om forhandleren jo med stor ret kunne fortælle at der jo var tale om en bil, den kan flytte sig fra A til B, den kan køre hurtigere end hastighedsgrænserne i DK. Altså ikke hvad du har bestilt, men som jo nok lever op til alle forhandlerens postulater.. Hvad havde du gjort i denne sag?


MVH Njord
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis