Skimmelsvamp (loftsrum, spær)

Hej,


Sammen med et par kammerater der er tømrer, lavede vi sidste år nyt tag på vores hus, samt efterisolerede med 300mm. (murermestervilla fra 1925.). Vi lavede ingen dampspærre, da 1. salen skal renoveres nu her til sommer.

Da vi lavede taget, var vi ikke særligt heldige med vejret. Det gav en del skybrud i løbet af min ferie. Mine kammerater trøstede mig med, at når bare undertaget var lagt på, kunne det bare komme an med regnen. Det gjorde det så også, og det gav mindst 2 skybrud mens taget stod uden tagsten på. Det resulterede i, at spærrene blev våde, fordi klemlisterne sugede vand, som så blev overført til spærrene. Blev fortalt at det skulle jeg ikke være nervøs for, fordi det nok skulle tørre ud. 


Jeg var så på loftet i går aftes for første gang siden vi lavede taget, og kunne så til min store skræk se, at spærrene er blevet helt hvide af svamp. Noget af det kan fejes af med en kost, mens noget af det er loddent. 

Jeg har sat 5 ekstra ventilationshætter i i dag, for at øge ventilationen deroppe. (tror ikke der var sat nok i)


Mine spørgsmål er følgende:

1. Skal jeg bare give den gas, mht. ventilationshætter, eller kan man sætte for mange i? (Jeg tror de havde sat 10 i oprindeligt)

Hvis det har nogen betydning er taget udført med murede rygninger.

2. Udfra billedet, tror I så det "bare" er skimmel? 

3. Har jeg god grund til at sk*** i bukserne over det? (Humøret er ikke det bedste lige nu)


På forhånd tak for jeres svar!!


Mvh. Eddie



11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Et undertag af banevare er ikke "regntæt" hvor bliver spærkonstruktionen ventileret fra? 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Ventilering skal ske fra tagfoden af. Enten igennem ventileret hulrum ved gesimsen eller via udluftningsstudser igennem banevaren ved tagfoden. udluftningsstudser i toppen ved rykningen fungere ikke som ventilation, men dom trykudligne til at ventilationen kan komme ordenligt rundt i loftrummet. 🙂


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Det er nemt at være bagklog, men hvorfor muret rygning? Normalt lægges net i rygning, som klæbes til tagsten, for at få en ventilationsåbning i tagrygning.


Søren O

Bygningskonstruktør:

Der er ventileret fuglegitter langs hele tagfoden til. Isoleringen i skråvægge ligger helt op mod undertaget. 


Søren O:

Det er rent kosmetisk. Vil gerne bevare husets byggestil.

Annonce
Søren O skrev den 10-06-2017 20:17:50

Det er nemt at være bagklog, men hvorfor muret rygning? Normalt lægges net i rygning, som klæbes til tagsten, for at få en ventilationsåbning i tagrygning.

Normalt udføres rygning, som du beskriver, ved tage der er udhæng på og som ikke har kontakt til murstensfacaden. 

Normalt udføres muret rygning ved tage hvor murstensfacader gå direkte til tag og ved gesimser hvor der ikke er udhæng.

Så det kommer an på byggestil. ☺️


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
donttellscotty skrev den 10-06-2017 20:21:18

Bygningskonstruktør:

Der er ventileret fuglegitter langs hele tagfoden til. Isoleringen i skråvægge ligger helt op mod undertaget. 


Søren O:

Det er rent kosmetisk. Vil gerne bevare husets byggestil.

 Jeg spørger for at finde ud af om konstruktion er ordenligt udført, så det ikke forsager yderligere problematikker. 

Så som jeg forstår det kommer der ventilation mellem tagsten og undertag igennem fuglegitteret og ud gennem udliftningsstudserne i top gennem tagsten. Hvordan kommer ventilationen så videre igennem undertaget?


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Bygningskonstruktør skrev den 10-06-2017 20:38:01

 Jeg spørger for at finde ud af om konstruktion er ordenligt udført, så det ikke forsager yderligere problematikker. 

Så som jeg forstår det kommer der ventilation mellem tagsten og undertag igennem fuglegitteret og ud gennem udliftningsstudserne i top gennem tagsten. Hvordan kommer ventilationen så videre igennem undertaget?

 Ja det er helt som du beskriver. Jeg er bare en "gør-det-selv'er" så beklager hvis jeg er lidt tung til at svar på dine spørgsmål :-) Ventilationen kommer så ind på loftsrummet oppe ved ventilationsstudserne. Det jeg kan forstå du mener, er hvordan spærrene ventileres længere nede mod tagfoden. 

Isoleringen ligger som sagt helt op ad undertaget i skråvæggene. Tømrerne som hjalp mig, sagde at da undertaget er diffusionsåbent skulle isoleringen ligge helt op ad undertaget. Ligesom i nedenstående artikel, hvis det er det samme vi snakker om :-) https://www.bolius.dk/mangelfuld-ve...age-16728/


Mange tak fordi du gider tage dig tid til at svare.



I den artikel som du nævner bliver der sagt at der ved diffusionsåbent undertag er en betingelsenat der er lagt en helt tæt dampspæære på den varme side af isoleringen og det kan jeg se at du starter med at skrive at du helt har undladt..... mon ikke det er der problemet ligger  

mfrost skrev den 10-06-2017 23:04:05

I den artikel som du nævner bliver der sagt at der ved diffusionsåbent undertag er en betingelsenat der er lagt en helt tæt dampspæære på den varme side af isoleringen og det kan jeg se at du starter med at skrive at du helt har undladt..... mon ikke det er der problemet ligger  

 Jo det har du sikkert ret i. Det der gør mig lidt nervøs er, at op til flere har sagt til mig, at bare jeg fik det lavet inden for et til to år, ville det ikke være et problem. Synes det er vildt det kan udvikle sig så hurtigt. 

Men konklusionen må vel være at få det renset helt i bund, og så få etableret en dampspærre nu her, når jeg går igang med 1. salen.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis