Brumbasser

Hej Forum


Jeg har set vi har fået brumbasser på loftet. De flyver ind ved det ene spær og har tydeligvis et bo på loftet.

Jeg har egentlig ikke lyst til at fjerne dem hvis de ikke gør nogen skade. Kan de finde på at lave store bo i isoleringen og den slags? Eller er der andet man bør bekymre sig om?


Vh Lars

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du med brumbasser mener humle bier så gør de ingen skade. 

Hvepse (slanke med gulstribet bagkrop ) gør sådan set heller ingen skade, bortset fra at gnaver af overfladen på dit træ i udhæng og evt. gavl beklædning. Det viser sig som 2-300 mm lange striber hvor træbeskyttelsen er væk. Det er faktisk et rovdyr der også tager bladlus m.m.  Og så bliver de ret irriterende i August og september måned. Der bliver alle arbejdere smidt ud, og det er kun nye dronninger der udklækkes. Disse arbejdere har så ingen andre steder at finde føde end på din syltetøjs mad, din sodavand eller øl. Sådan føles det i hvert fald. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Brumbasse, humlebi, brumbrum - Kært barn har mange navne :-D

Men jo, de små tykke bier der ikke kan flyve.

På loftet har vi papirgranulat som isolering, og det er her jeg var lidt bekymret for om de ville bo og uorden i det hele.

Hvis de ingen skade kan gøre lader jeg dem være, de er gode for naturen jo :-)

Humlebier er faktisk et af de insekter der kommer først frem om foråret, typisk midten af Marts, og er hovedsagelig ene "skyldig" i befrugtningen af forårets tidligste blomster. Glæd dig over de store hyggelige fredsommelige og arbejdsomme insekter.

Som sådan laver humlebierne ikke skade på isoleringen selv om de bygger en rede under. Det kan summe lidt oppe på loftet når der er flyvevejr. Det synes jeg personligt er hyggeligt.

Humlebier er på ingen måde aggressive. Dog skal man ikke fastholde eller sætte sig på en da den så bider, hvilket gør rigtig nas.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ja det påståes ofte, at Bumlebier slet ikke stikker, men bider, men det er nu forkert. Bumlebier har mere slikkemund end de har bidemund, til gengæld har alle de sterile hunner (arbejderne) en giftbrod, og nogle kan stikke ganske smertefuldt.   

Frank Chr. skrev den 09-06-2017 16:20:47

Ja det påståes ofte, at Bumlebier slet ikke stikker, men bider, men det er nu forkert. Bumlebier har mere slikkemund end de har bidemund, til gengæld har alle de sterile hunner (arbejderne) en giftbrod, og nogle kan stikke ganske smertefuldt.   

 Ja så blev man så klog.        


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

Jamen så snupper vi da lige en til   Hvepse stikker gerne hvis de generes, men det er intet i forhold til stor (skov)gedehams - det gør bare nas. Iøvrigt har de nattesyn, så man skal ikke begynde at pille ved boet selv om det er mørkt, uden behørig bi-dragt. 

Jamen dog, sikke med facts der bliver lagt på bordet nu :-D Ganske spændende endda.


Jeg havde godt hørt den med brumbasser ikke havde nogen brod, men troede faktisk bare det var lidt en skrøne, ja man lærer noget nyt hver dag.



Jeg har i hvert fald besluttet at dem på loftet får lov at være i fred :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også