Liguster hæk skyder ikke

Hej jeg satte i efteråret 2016. 75 meter liguster hæk planterne var mellem 100-120 cm høje og 3 til 5 grene. Den dag de blev sat regnede det rigtig meget vi havde dem dog stadig i en mure balje med vand.

Ialt 340 planter blev sat nu er vi så i juni 2017 og kun en 1/3 del af planterne har grønne blade. Det bekymrer mig efterhånden.

What to do..... Er de døde eller er der stadig en chance.

Hej jeg satte i efteråret 2016. 75 meter liguster... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Alle døde grene bør klippes helt ned til du finder frisk ved, også om det betyder at der måske kun er 10 cm eller mindre tilbage.

Ps. jeg ville nok prøve at rykke et par planter af de mest medtage op og få set på hvordan rødderne har det. 

At klippe længere ned er desværre ikke en mulighed har en knægt på 2 år som jeg skal kunne holde inde i haven. Nu ser vi om det gør nogen forskel er har hevet lidt i planterne mens jeg gik og klippede de virker som de sidder godt fast.

At klippe længere ned er desværre ikke en mulighed har en knægt på 2 år som jeg skal kunne holde inde i haven. Nu ser vi om det gør nogen forskel er har hevet lidt i planterne mens jeg gik og klippede de virker som de sidder godt fast.

Den Roundup som bruges i landbruget er mere koncentreret i salgs beholderen. Men når det blandes op er det oftest mindre koncentreret da det er lettere at blande korrekt ved 1000 liter end ved 4 - 6 liter. Når man ikke  bør bearbejde jorden i ca. 3 uger er det for at få den fulde virkning ned i ukrudtets rødder. Det er ikke for at det kommende såbed tager skade. Det virker kun på grønne blade som rammes, og derefter føres det ned i gennem planten til rødderne. Der hvor man nemt kan komme til at lave sprøjte skader er når det blæser bare lidt. En lille smule af tågen kan sagtens ses som striber / tunger hen i græsplænen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Jeg plantede også liguster da vores børn var små, jeg satte et hegn i hækken, det er mange år siden, men hegnet står fint og usynligt inde i hækken, og hverken børn, hunde, eller katte kan komme igennem.

Jeg brugte et metalhegn, med grøn plast belægning.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
je_ns skrev den 10-06-2017 23:18:08

Jeg plantede også liguster da vores børn var små, jeg satte et hegn i hækken, det er mange år siden, men hegnet står fint og usynligt inde i hækken, og hverken børn, hunde, eller katte kan komme igennem.

Jeg brugte et metalhegn, med grøn plast belægning.

Ikke sjovt den dag ligusterhækken skal klippes eller saves ned (foryngre).   

Jeg har også trådhegn både i en tjørnehæk og ligusterhæk, jeg har valgt at hæve trådhegnet 10 cm over jorden, så kan jeg altid komme til at skære hækkene over ved basis - måske endda rulle hækken sammen.

Jeg har lige trukken 10 meter af hækken op, det var nu ikke så svært at rive hegnet ud af hækken, bare lidt klippen med grensaksen. og så trække planterne op bagefter.

Genbrugspladsen synes nok ikke om hæk med hegn i   

Vi prøver igen, i morgen --

Haha.. ja hæk med trådhegn i - skal det mon i metalcontaineren eller deponeres i haveaffaldsbunken -  that is the question?    

Ps. Man kan selvfølgelig også bare sætte en tændstik til hækken (altså hvis den er fældet i god tid) og futte den af til sankt hans. 

Klippede hækken ned til 60cm for 10dage siden ikke umildbart nogen ændring i tingenes tilstand.

Har fået et tilbud på nogen billig hæk som er på køl, mit spørgsmål er nu følgende er det OK at sætte hæk fra køl nu.?????

Vent heller til planterne har stoppet væksten til efteråret og så rigeligt med vand. 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis