Plæneklipper

Jeg har en razor 4650tr/we plæneklipper som har påkørt en sten og vil nu ikke starte.

Efter at have læst en masse indlæg her på forummet tror jeg det er svinghjulet der har forskubbet sig.

Er der nogen der kan forklare mig hvordan eller hvad der kræves af værktøj for at få svinghjulet afmonteret?


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er "rimeligt nemt" og aftage svinghjulet når man har værktøjet. Du skal fjerne det øverste skjold på motoren, der også indeholder snorestart mekanismen. Afskrue møtrikken i midten af svinghjulet med en passende top. Svinghjulet kan du så efterfølgende aftage med en passende aftrækker.

Inden du går i gang vil jeg råde dig til og undersøge om krumtappen ikke er slået skæv. Husk endelig og fjerne tændrøret, før du begynder og dreje rundt på kniven !!!

Du burde dog ikke sådan lige kunne "klippe" noten, forudsat svinghjulet ellers er ordentlig påskruet. 

Pøj pøj med projektet.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Kan du tørne motoren overhovedet?

Det kan være din kniv der er bøjet så den holder motoren fast, eller måske en sten der sidder i klemme mellem skjold og kniv....

At du skulle have forskubbet svinghjulet anser jeg som meget usandsynligt.. Svinghjulet sidder jo oven over skjoldet og det er altså ikke let at bringe det ud af balance.....

Men du kan selvfølgeligt have bøjet akslen å motoren så kniven sidder ude af balance..... Eller måske bare knivens bespænding der har rykket sig..

Så af med tændrøret og undersøg nærmere hvad der er galt med den.. men næppe et forskubbet svinghjul....


MVH Njord

Den kørte fint indtil den ramte en sten, jeg kan sagtens tørne motoren ved at dreje på kniven og det ser ikke ud til at akslen er skæv, tændrøret gnister også fint når jeg tager det ud. El starteren virker også fint, kører jeg forlænge med den kommer der et ordenligt brag og ild ud af udstødningen, så hvis det ikke er svinghjulet ved jeg ikke lige hvor jeg skal finde fejlen?

Teorien bag at den skulle kunne "smække" noten, er at den inerti der er i svinghjulet gør at når motoren pludselig blokeres "fortsætter svinghjulet med at dreje rundt"

Det er nok mere sandsynligt, at krumtappen er skæv eller brækket.

Har set billeder af en påhængsmotor der var sejlet på grund, for fulde o/m, her var krumtappen brækket lige under svinghjulet.

Sådan kan man også rette en skæv motor aksel, ikke at jeg på nogen måde anbefaler metoden  

Fusk & Klamp



Vi prøver igen, i morgen --

Altså du mener at tændingen har forskubbet sig ved at svinghjulet er drejet.....

Har jeg godt nok aldrig oplevet.. men kan vel ske.

Og så må du have trukket svinghjulet af og se om det er tilfældet...


MVH Njord
Annonce

Jeg tror også at det er svinghjulet der ikke sidder korrekt. En knækket not er set før, og det bevirker at tændingstidspunktet bliver forkert. "Et ordentligt brag og ild ud af udstødningen" tyder også på forkert indstillet tænding.

Af med svinghjuler og se efter om noten er intakt. Hvis svinghjulet har drejet sig, sidder det ikke så hårdt fat. Efter at have fjernet møtrikken som holder svinghjulet, kan man være heldig at løsne svinghjulet med små hammerslag på svinghjulets bagside. Brug ikke vold, og fordel slagene.


Søren O

Tak for hjælpen, det var ganske rigtigt svinghjulet der havde knækket noten og var drejet ca 60 grader. Jeg måtte investere i en aftrækker for at få svinghjulet af, men nu spinder den som en kat igen.

Tak for info. Godt for dig at det ikke var værre.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis