Er der asbest i denne sokkelplade?

Hej kloge folk! På mit gamle kolonihavehus var der asbestholdige eternitplader på toppen. De er nu heldigvis væk. Men nu kigger jeg på bunden, hvor der hele vejen rundt om huset samt i bunden af hegnet langs skellet er "sokkelplader" (hvis det da kaldes det). Mit spørgsmål er, om disse også er asbestholdige eternitplader? Det ligner nemlig samme materiale, som de bølgede tagplader. De er slået i stykker mange steder, og jeg vil derfor rigtig gerne vide, om jeg håndterer noget giftigt smulder, når jeg skal fjerne det ødelagte og reparere. På forhånd rigtig mange tak!

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja der er efter alt sandsynlighed med asbest....


Vi prøver igen, i morgen --

Hej. Rigtigt.. der er asbest i de plader op til 1986. Sommerhilsen :-)

Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
Det er en meget dårlig ide at lukke af med plader på et hus der står på sokkelsten når der sikkert ikke er nogen fugtspærring mellem jorden og huset, gulvkonstruktionen rådner hvis der ikke er ventilation under huset. Sæt evt. fintmasket trådnet i stedet, og byg evt. en terrasse omkring huset. De små ventilationsriste man nogle gange ser på kolonihavehuse er ofte alt for små, og de bliver efter nogen tid tilstoppede af spindelvæv og snavs.
Annonce
Asbest er farligt for mennesker ved indånding af støv, feks, når man borer i eternit. Hvis du tager åndedrætsværn på og giver pladerne en tur med haveslangen, kan du forsigtigt selv fjerne dem. Læg mærke til, at der skal vedvarende doser af støv til, før det bliver risikabelt. Få alle stumper med.

 

Øh det er en tre år gammel tråd som vist mest er blevet genopstartet for at lave et reklame indlæg. Mon ikke tråd starter har fået løst problemet 

Ask
askholme skrev den 10-06-2020 15:18:56

Mon ikke tråd starter har fået løst problemet


eller død af asbestlunger

ej nu skal jeg nok være sød :p
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis