Hæve lofthøjden ved nyt tag

Hej med jer. 

Blot en forespørgsel på, om følgende projekt lyder til at være helt ude i hampen 😂 


Vi har kig på et dejligt nedlagt landbrug fra 1877. Som det er med de gamle landhuse, så er lofthøjden ikke helt tilstrækkelig. Pt er 1. Salen uudnyttet og stueetagen kun 77 kvm. Højden i stueetagen til spærene måler ca 190. 

Taget på stuehuset skal skiftes ligemeget hvad. Pt ved vi ikke hvordan spærene har det. Men min ide går på: 

Når alligevel taget skal skiftes, kunne man så fjerne spærene og hanebåndene(imellem etagerne), hæve ydervæggene med nye mursten i ca 30-40 cm, få sat nye hanebånd(evt genbruge de gamle hvis de er i god stand), og derefter ny spær til tag og nyt tag. 

Lyder det som en mulig løsning på det lavloftede problem? Når taget jo alligevel skal udskiftes og man ikke er interesseret i at grave nedad? 


Mvh. Sophie 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til  
Du bør nok lige vende det med en entreprenør, da dine ideer meget vel kunne blive dyrere end at rive huset ned og starte forfra.
Du skal tænke på om sokkel kan bære den yderligere vægt du lægger på (tænk på hvor mange tons feks 100 kvm tag med 20 cm våd tøsne vejer, foruden selve tagets vægt).

Du skal jo også tænke på isolering af det nye hus, da det skal leve op til dagens standarder, når du kaster dig ud i en gennem gribende ombygning.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hej Henrik. Tak for hurtigt svar. 

Jeg vil dog mene, uden at have nogen håndværksmæssig begrundelse, at det stadig er billigere, end at skulle bygge nyt hus. Så mange penge har vi desværre heller ikke at gøre godt med. Men med vilje, lysten og 1 mil, tænker jeg, at man kan komme ret langt. Vi vil forsøge at gøre så meget af arbejdet selv. 

Men godt du siger det med soklen, det havde ikke været en del af mine overvejelser 👍🏻 

Isolering er vi helt med på 😉

Når man snakker om og bygge nyt, skal man jo tænke totaløkønomien indvi det, men de fremtidige udgifter til vedligehold - samt energiforbruget nok vil blive markant lavere..

Men hvis i tænker og hæve taget med 30-40cm ville jeg nok tænke på om det vil være pænt til huset, tænker placering af vinduer, samt husets længde, bredde vil passe med den ekstra højde..

Man piller taget af, skal have det isoleret, og huse fra den tid har oftest ikke nogen sokkel. Blot nogle kampesten / marksten der er lagt pænt ned i en grøft. Så bør man  overveje hvad der egentlig er tilbage der kan bruges. Elinstallationer er ikke noget værd, når det hele trækkes fra hinanden, Skal der laves om på varme inst.? Nyt køkken og badeværelse ?? Vinduer ??  

Det ender så sikkert med kun nogle mure, der skal understøbes, Og så naturligvis en perfekt grund og god beliggenhed. Tilslutning til grund - el. - vand - og kloak er naturligvis meget værd. Jeg ville poste min energi i en nybygning på grunden, ikke mindst for fremtidens skyld.

Se den tråd der lige nu er i gang om et gammelt hus med fugt og skimmel.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Sophie

Jeg ikke håndværker, men er igang med at bygge hus nummer 4. For noget tid side postede jeg denne besked https://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/206847, og jeg havde det ligesom dig og ville lidt ala det samme. Lidt knofedt og en hel masse tid så kører det. Nu knap 9 mdr senere (hvoraf jeg har holdt pause fra byggeri i godt 2,5 mdr grundet dårligt vejr) 

Det kører stadig og jeg er ved godt mod, men ... jeg ville overveje PinkHenriks råd meget nøje. Jeg rev ikke huset ned, det skulle jeg nok have gjort.

Jeg endte med at løfte taget 20 cm og skifte hele tagkonstruktionen ud, lave ny kloak, banke gulvet op og lave nyt jvf dagens regler. Jeg er ca 50% igennem projektet og det meste er lavet selv. Jeg har dog heller ikke brugt hver dag eller al min fritid på at bygge. Jeg har pt brugt 280.000 kr og det er mere eller mindre materiale omkostninger.

Når man bygger ved at tilpasse materialerne så de passer sammen frem for at bygge med rette vinkler som man gør i dag så er det noget helt andet, og at få de verdener til at mødes er noget af en opgave.

Det er en oplevelse for livet at bygge sit eget hus og ikke en som jeg vil være foruden, men det er også en meget stor opgave, som bliver endnu større når man først skal rive noget gammelt ned og tage højde for det gamle under opbygningen.

Men det kan lade sig gøre, det er tilfredstillende, og også rent omkostningsmæssigt meget billigere ved at lave det selv. Om det så kan betale sig i forhold til at bygge nyt, når man skal have det vurderet og solgt - det er en helt anden ting.

Pøj pøj med projektet.


Med venlig hilsen

Kenneth

Annonce

Hvis man bygger nyt som stort set selvbyg, så koster det altså ikke 2 mill. at bygge 120-140kvm. ( 77 kvm + 1. sal )


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej alle. Tak for de mange gode og konstruktive svar! Vi skal vist i tænkeboks igen, om det kan betale sig eller om man skal finde på en anden løsning. Det kunne f.eks. være at lave loft til kip, hæve hanebånd og indrage længen i forbindelse med huset, så der er lidt ekstra kvm at gøre med. 

Og tak Kenneth, rigtig spændende at læse om en med lidt lignende projekt! 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis