Kan hvilken som helst elmotor bruges som dynamo?

Jeg har er projekt i tankerne, hvortil jeg skal bruge en dynamo, og som læst andet steds her på forummet, blev der beskrevet at forskellen mellem en dynamo og en elmotor er at dynamo laver kinetisk energi op til el, og motoren laver el om til kinetisk energi, og at hvis man sætter strøm til en dynamo, så virker den som en elmotor...

Så min tanke er, kan jeg bare tage en mere eller mindre tilfældig elmotor (i en passende størrelse i forhold til mit projekt), og bruge den som dynamo? Eller bør jeg lede efter en reel dynamo?


If you can dream it, you can create it.
Jeg har er projekt i tankerne, hvortil jeg skal... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvorfor taler du om vindmøller, det er der ingen der har nævnt.

Bortset fra det, dit forslag bringer minder lidt om en gråspurv vs. en 155 mm haubits... 60 W er ikke meget, det kan en lille DC-motor sagtens levere.



Så vidt jeg husker gik Erasmus videre ud i stalden og diskuterede med en ko...

Tænker også at du kunne finde en billig generator hos en hugger, men nok ikke helt så lille som du beskriver.

Se 

www elsag dk

en asynkron motor kræver ingen enverter  batterier eller andet energikrævende digedarer

Venlig hilsen 

BEP

Don_Doh skrev den 05-06-2017 11:24:57

Jeg har er projekt i tankerne, hvortil jeg skal bruge en dynamo, og som læst andet steds her på forummet, blev der beskrevet at forskellen mellem en dynamo og en elmotor er at dynamo laver kinetisk energi op til el, og motoren laver el om til kinetisk energi, og at hvis man sætter strøm til en dynamo, så virker den som en elmotor...

Så min tanke er, kan jeg bare tage en mere eller mindre tilfældig elmotor (i en passende størrelse i forhold til mit projekt), og bruge den som dynamo? Eller bør jeg lede efter en reel dynamo?

 Som det er givet i nogle af svarene, ville det være en ide at få at vide, om det drejer sig om jævn- eller vekselspænding. Hvis vi nu følger dit spørgsmål og antager, at du skal bruge en dynamo og dermed ønsker en jævnspænding (DC), vil svaret være, at du kan bruge en DC motor som dynamo. Der er altid lidt remanent magnetisme i feltviklingen på motoren, så den, ved at blive drejet rundt, vil generere en spænding, som kan hjælpe til yderligere magnetisering og deraf følgende generering af spænding og dermed kan dynamoen belastes. Dette er en generel beskrivelse af teorien bag fremstilling strøm ved hjælp af dynamo. Der er reelt ingen forskel på en DC dynamo og en DC motor i virkemåden. Forskellen ligger i reguleringen.


fase
BEP skrev den 28-01-2018 21:40:51

Se 

www elsag dk

en asynkron motor kræver ingen enverter  batterier eller andet energikrævende digedarer

Venlig hilsen 

BEP

Det drejer som om et varmelegeme. VARMELEGEME!

DC er helt fint, du kan roligt køre haubitsen i garage.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis