Emhætte med ekstern motor installation

Hej,


Jeg har købt en Witt emhætte med ekstern motor, hvor motoren skal installeres på et uudnyttet loft.

Jeg havde tænkt at bruge spiorør eller andre alurør, men disse fås ikke i 150mm som studsen på emhætten måler. Jeg kan kun finde 150mm rør i plast.  Jeg vil også gerne installere en lyddæmper, men disse fås heller ikke i 150mm. Desuden er udtaget i min taghætte firkantet, og der skal derfor også laves en overgang her.

De fleste emhætter har 150mm studs - det undrer mig godt nok at der kun findes spiorør i 160mm. Hvad plejer man at gøre?

Hvis jeg skal lave det i spiorør skal jeg have mindst to overgange mellem de to dimensioner  - fra emhætte til rør, fra rør til ekstern motor, og så måske fra ekstern motor til rør igen (medmindre det her laves i 150mm rør). På den anden side er ændringen i dimension lille så det betyder vel ikke det store.


Hvad gør man? 


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Både emhætte og motor er sikkert beregnet for fleksible rør. Det er der helle ikke noget i vejen med hvis det ikke bøjer meget og er meget langt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis du kan bruge løsningen med påstik, så er det en god løsning. Selve ventilatoren skal helst  sættes på et lyddæmpende underlag, f.eks. en gulvbats. Forbindelsen til kanalsystemet skal også helst være lydisolerende - en fleksibel forbindelse, f.eks. en fleksibel slange i ø 160 mm. Normalt vil denne slange kunne spændes sammen til ø 150 mm. Overgangen fra firkantet til rund kan "specialfremstilles" af en blikkenslager / et ventilationsfirma.


Søren O

Jeg tror godt at det kan lade sig gøre at skifte studsen ud - måske man ovenikøbet kan købe en studs med passende skruehuller et sted?


Du kan få plastrør i ø 150mm, har købt dem i det lokale XL.

LINK Plastrør


Vi prøver igen, i morgen --

Du sætter "bare" den nye studs uden på den gamle, og så tæt e med fugemasse.


Søren O

Du kan tage plaststudsen af og sætte et indløbsrør ILL 160 (husk lidt danamastik til at tætne) koster ca 30 kr.  Eller du bruger en fleksforbindelse og spænder ind (mere trykfald). 

Husk at tilslutte ventilatoren uden vibrationer.  
Ved boksventilator med en flexforbindelse 160 eller ved rørventilator med elastisk tilslutning.
Very nice to have er en lyddæmper.
en kontraventil er en must-have.

Spirorør er nemt at arbejde med, der er tætninger med, og så kan man gøre det rent om 10 år uden at plastikken er mørt og så giver det lavest muligt trykfald. 

Fleksslanger er nærmest umuligt at gøre rent og giver et pænt trykfald. 

ø160 i stedet for ø150 giver dig 15% mere tværsnit og medfølgende lavere trykfald, og mere volumenstrøm.  

ø150 er ikke standard i spirorør - Dimensionen fås kun i plast

Selv privatpersoner kan købe hos Lindab - du kan også bestille hos Krappan og hente hos Lindab, så får du det billigere.

                    

                                    

                

                    

                                    

                

                    

                                    

                    

                        

                                            

 

Tak for svar.

Som vist overfor så bliver det nok for besværligt at skifte studsen på bagsiden af motoren, da det vist er en form for spjæld, og udskiftning kræver desuden at man skærer i det omkringliggende metal.

Jeg har snakket med Witt, og fik det råd at lave det som følger (nedefra og op):

Emhætte
160mm spiorør, sluttet direkte på emhætten
En stump 160mm flexrør (så vibrationer for motoren ikke forplanter sig i røret)
Motor
En stump 160mm flexrør
160mm spiorør
Taghætte

Jeg tænker at 160mm flexrør godt kan spændes på en 150mm studs.
Hvad siger i til den løsning?

Jamen så er du jo enig med mig.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis